• Anna198407

När slutade ni låta ert barn sova på dagen ?

Jag undrar när ni började sluta med sömn på dagen för ert barn ?

Min lille pojk blir 2 år om 1,5 månad cirka och sover änsålänge på dagen men nattningen på kvällen har börjat ta lång tid.

Han sover bra på nätterna oftast , vi börjar natta vid halv 8-8 beroende på om han ska upp till förskolan eller ej , numera somnar han vid 9 halv 10 och sover sedan till halv 8 - 8.15 dagen efter .

Han somnar hyfsat lätt på dagen vi brukar sova efter lunch och han får Max sova 1 -1,15 timme på dagen och inte till senare än kl 15 .

Men nu när nattningen börjar ta sån tid och han somnar allt senare så har jag börjat fundera över om man ska sluta med sömnen på dagen ( iallafall de dagar som han är hemma ) . Men jag är osäker på om det är för tidigt att göra så?

• Svar på tråden När slutade ni låta ert barn sova på dagen ?
  • Neysie

Prova vettja. Min äldsta slutade sova på dagarna när han var 1,5 år. Min yngsta fyller 3 i januari och sover nån gång ibland bara på dagen.

• Dixie

Min son sov middag tills han var 4, men han somnade lätt på kvällen ändå.

Jag hade nog provat att korta vilan och kanske väcka honom efter 45 min.

• Carambolan

Lite olika med mina tre men nån gång mellan 2 och 3,5 år. Generellt har de sovit middag på förskolan längre än de gjorde på lediga dagar hemma. Yngsta slutade sova hemma strax innan han blev 3 men sov en halvtimme på förskolan tills han var nästan 3,5.

• Lisasmor

Min dotter slutade sova på dagen vid 2,5 år. Då började det bli svårt för henne att somna vid 12, vilken gjorde att hon istället sov från 14-16 typ och inte alls kunde somna på kvällen. Väcka henne tidigare vid vilan fungerade inte alls, hon blev tokig. Nu är hon 3 år och det kan hända att hon somnar på eftermiddagen, om hon åker vagn tex. Då får det bli så, men då somnar hon inte innan 21.

• Anna74a

Vi följde med bara och det justerades av sig självt.
    Han slutade sova på dagen vid kanske tre års åldern när han var ledig.
    På förskolan sover han oftast en stund efter maten utan att det förstör sänggåendet.
    Han är fyra nu.

• iMitera

Någon gång mellan 2,5-3 år. Då äntligen kunde hon somna i rimlig tid på kvällen.

Innan två år låter väldigt tidigt. Kanske kan ni gå upp lite tidigare på morgonen, kring 7 eller så?

• gbgumman

Den stora vid 6 år och den lilla vid 3 år. Den stora sov på dagis (inte varje dag men ofta) fortfarande våren innan förskoleklass. Aldrig haft problem att somna på kvällen.

• lövet2

De har varit mellan 1½ och 3 år. Lite olika hur länge de har behövt middagssömnen.

• blomman 2

Min 2 åring nattade jag regelbundet vid 18 tiden,vardag som helgdag och hen vaknade jämt samma tid,kl:06.00. Jag tror nämligen att det är jätteviktigt med fasta sovtider när man är liten,det blir en trygg vana helt enkelt. Hen sov middag fram till 3 1/2 årsåldern men slutade att sova middag på helgerna vid 3 år. Men då började hen sova 1 1/2 timme längre på helgerna istället vilket kompenserade upp middags sömnen. Sedan kommer barn in i olika perioder då de vill tänja på sovtiderna,även vårt barn,men vi
    tog "kampen",höll ut,och vi kom in på banan igen. Vi har varit benhårda på att inte kompromissa om sovrutinerna,för både barnets och vår skull. Fredag lördag är vi mer flexibla med.

• Anna198407

Hmm okej så de flesta har alltså varit runt 2,5-3 år då .

Ja jag står i ett dilemma och vet inte hur vi ska göra . Själv om jag hade fått enkelt och lätt bestämma så hade jag önskat att han sov en liten stund på dagen fram till han är 3år men det känns heller inte bra att han somnar närmre halv 10 på kvällarna . Är jag ledig och han ska vara hemma från förskolan så är det väl en sak då kan han sova sålänge han vill på morgonen men när han ska upp tjugo över 7 till förskolan så känns det ju inte bra .

Att han sover på förskolan känns helt ok än dock .

Hmm .....

• Linnis92

Våran son slutade när han var drygt 2 år och tre månader, både hemma och förskola.

• Maddi

Min slutade vid 3,4 år att sova på dagen. Men de kan hända att han somnar en stund efter föris och sover20-30 minuter, ca 1 gång i månaden. Han är 3,9 nu.

• Trippelmamma76

Före två års ålder för att han inte somnade på kvällarna. Men tycker absolut du ska börja med att korta ner middagssömnen. 1,5 timme låter väldigt mycket i sammanhanget. Testa med 30-45 min innan du tar bort dagsömnen helt.

• Fru Ve

Mina har varit mellan 2½-3 år då vi först börjat minska på dagsömnen och sedan ta bort den helt. Det var då de blev svåra att lägga på kvällen som vi fick minska. En erfaren personal på fsk som jag litar på rekommenderade att man antingen låter barnet sova 45 minuter, eller inte sova alls. I slutet sov de kanske varannan dag, eller bara sov på fsk och inte hemma. Man fick också lägga dem tidigt på kvällen (redan vid 18-tiden ibland) då de nyss slutat sova dagsömn.

• Fru Ve

Tycker också TS att det låter som om han sover lite väl länge på dagen. Prova med 45 minuter, och gärna väcka innan kl 14 också så det inte blir för sent.

• nnnnnnnn

1,5 år på 2 barn. Ena barnet gick upp för tidigt annars (gärna runt 4-4.30) och andra barnet tog evigheter att somna annars.

• Rainbowdash

Så himla olika från barn till barn. Mitt första sov tills hon var typ 4. Hon kunde sova två timmar på dagen och ändå alltid däcka vid 19, hon behövde verkligen sin lunchvila. När hon bytte avdelning till storbarn på förskolan så hade de inget vilorum så hon fick sluta sova, det blev katastrof, hon var ledsen från att vi gick från förskolan tills att hon somnade (vid middagsbordet vid 18). Vi kämpade för att hon skulle få fortsätta sova på förskolan men efter några veckor vande hon väl sig och det blev bättre.

Lillasyster sov på förskolan tills hon var två sen sa vi att hon inte fick göra det längre för de dagar när hon hade sovit, om ens bara 20 min så somnade hon aldrig tidigare än 23 på kvällen. Vi höll på att bli galna av trötthet. Det bisarra var att då tjafsade förskolan (samma) oxå emot och antydde att vi var föräldrar som inte ville umgås med vårt barn på kvällen för att vi ville att hon skulle somna tidigt.

Så känn efter säger jag. Barnet kanske bara kan sova en stund på förskolan de dagar han är där och sen inte sova de dagar han är hemma?

• Loriyana

Tror det är väldigt individuellt. Min dotter sov alltid väldigt bra på natten, 19-07, men hon sov ändå middag ända upp till hon var 4-5 år.

Svar på tråden När slutade ni låta ert barn sova på dagen ?