Er värsta mäklarhistoria?
Vad har du upplevt för konstigheter i bostadsaffärer? Dela gärna så andra kan lära sig!
Vi känner oss lite brända eftersom vi inom loppet av fyra veckor upplevt följande:
a) Vi är de enda som lägger bud på en lgh. Det går fyra dar och mäklaren ringer på fredagen och säger att säljaren tar vårt bud men inte kan skriva kontrakt förrän kommande onsdag. Vi är jätteglada och firar. Så på lördan får jag sms av mäklaren att det finns en andra budgivare, vi är nu i två budgivningar och eftersom den andra har kommit längre och säljaren ju ändå inte ville skriva kontrakt förrän onsdag så smsade vi att vi vill vänta till måndag med nästa bud.
På söndan hade jag min mobil med ljudet av då en familjemedlem hastigt fick åka på sjukhus, min mans mobil var dock på hela tiden och han hade inga missade samtal. Så fick jag plötsligt bara sms av mäklaren att lgh är såld "de fick ett bud de inte kunde motstå". Jag frågade vad det budet var och det var ynkliga 25 000 till, för en lägenhet vi gärna hade gett 400 000 till för? Jag textade bara tillbaka att "det var ju synd för din säljare då eftersom vi hade gått långt över det".
Tänkte bara att den firman ska jag i alla fall inte låta sälja min bostad!
b) Samma mäklarfirma, annan mäklare: Fin lägenhet säljs och det står i beskrivningen (och även flera bilder på) att en vind med ett extra rum kan inredas. Står inget om att den inte är friköpt och inte tillhör lägenheten, vilket vi upptäckte efter kontraktskrivning (med förbehåll besiktning) och när vi redan beställt besiktning, enkom för vindens skull då den var i dåligt skick.
Vi har nu hävt avtalet och fått skriftligt löfte om kompensation för besiktning, men hur illa är det ställt egentligen när mäklaren inte ens vet vad det är de säljer?
Så: Aldrig aldrig aldrig skriva kontrakt utan förbehållsklausul (det gjorde vi rätt) och inte heller utan att ha talat med föreningens styrelse först, är väl vad vi har lärt oss.
Vad har du lärt dig i mäklarträsket?