• cupcakemom

10 månaders vaknar i snitt varje timme

Jag bryter ihop snart.. Får ju aldrig sova känns det som...

Vi lägger oss samtidigt kl 22. Att sova tidigare funkar inte för då vaknar hon efter 1,5 Tim och är vaken halva natten men mellan 22-23 funkar det hyfsat. Hon sover i vår säng, spjälsängen vägrar hon vara i. När hon var mindre kunde hon ligga där en stund och filosofera på kvällen så låg jag bredvid och läste eller såg på tv men det är det slut med.

Men hon vaknar och skriker hur ofta som helst.... Idag kollade jag på klockan halv ett vakande hon, nästa gång jag kollade var hon halv fyra och då hade hon vaknat tre gånger, sedan vaknade hon tre gånger på en timme.. Längsta sammanhängande sömnen var sedan mellan halv fem och strax efter halv sju... (då var detta ändå inte värsta natten) Sedan vaknade hon halv åtta, kvart över åtta, nio... Enda sättet att få henne lugn är att hon får snutta på mig. Men det är drygt att hon ska snutta HELA nätterna och jag får jätteont i ryggen av att ligga i samma ställning i princip hela natten, går jag på toa vaknar hon direkt och skriker som besatt....

Jag vet att det just nu är separationsfasen och hon är väldigt mammig men hur länge ska det hålla i sig eg.. Och hon har ju aldrig sovit bra, som. mindre vakande hon med två timmars mellanrum och åt och sov bara i 30-40 min pass på dagen... Nu kan hon ibland sova 1 Tim sammanhängande på dagen men inte alltid ofta är det fortfarande dessa korta snuttar.

Nån som varit i samma sits, när gick det över? Gjorde ni nåt?

• Svar på tråden 10 månaders vaknar i snitt varje timme
  • Sommar15

Jag har en 14 månaders som alltid varit superdålig på att sova, men det blev mkt bättre när hon var 7-8 månader och bara åt riktig mat. Ingen ersättning (ammades bara ett kort tag som riktigt liten) utan bara mat och välling som jag proppade i henne som om det inte fanns någon morgondag. Sen aktiverade jag henne riktigt mycket då också, och där nånstans började hon kunna sova en timme på dagen. Kanske ni redan provat med värt att försöka!

Dock har min dotter aldrig kunnat sova i vår säng utan bara i egen säng. Man får ofta hålla fast henne tills hon ger upp och somnar för hon ska bara fara runt och vara vaken trots att hon är supertrött.

Och ta varannan natt! Annars kommer du gå under!

• Carolliine

Jag var också helt slut där ett tag. När min son var 10 månader slutade jag amma honom helt. Pappan fick lägga, jag sov i annat rum och för första gången sov han en hel natt i sin säng. Andra natten tog pappa igen. Det skreks en del, förstås, men han somnade och sov hela natten.

Det kan vara jobbigt att behöva sluta amma om man kanske inte vill. Men tänk på vad som är viktigt för er. Och tänk på dig själv. Vad du behöver.

Barnmorskan sa till oss att är det något vi kan styra över är det sömnen. Vi måste lära våra barn att somna själva. Nu är min son 14 månader och har inte sovit i vår säng på 4 månader. Vissa kvällar går jättebra, andra mindre bra. Men det är så det är med tänder om växer, förkylningar och utvecklingsfaser :)

• cupcakemom
    Sommar15 skrev 2016-11-07 10:07:32 följande:

Jag har en 14 månaders som alltid varit superdålig på att sova, men det blev mkt bättre när hon var 7-8 månader och bara åt riktig mat. Ingen ersättning (ammades bara ett kort tag som riktigt liten) utan bara mat och välling som jag proppade i henne som om det inte fanns någon morgondag. Sen aktiverade jag henne riktigt mycket då också, och där nånstans började hon kunna sova en timme på dagen. Kanske ni redan provat med värt att försöka!

Dock har min dotter aldrig kunnat sova i vår säng utan bara i egen säng. Man får ofta hålla fast henne tills hon ger upp och somnar för hon ska bara fara runt och vara vaken trots att hon är supertrött.

Och ta varannan natt! Annars kommer du gå under!

Hon är väldigt aktiv och är inte stilla långa stunder, har fått sluta med välling på kvällen för hon hade inte ro att dricka den. Gröt och smörgås går bättre för då kan hon sitta och rörs sig under tiden
  • cupcakemom
    Carolliine skrev 2016-11-11 22:26:09 följande:

Jag var också helt slut där ett tag. När min son var 10 månader slutade jag amma honom helt. Pappan fick lägga, jag sov i annat rum och för första gången sov han en hel natt i sin säng. Andra natten tog pappa igen. Det skreks en del, förstås, men han somnade och sov hela natten.

Det kan vara jobbigt att behöva sluta amma om man kanske inte vill. Men tänk på vad som är viktigt för er. Och tänk på dig själv. Vad du behöver.

Barnmorskan sa till oss att är det något vi kan styra över är det sömnen. Vi måste lära våra barn att somna själva. Nu är min son 14 månader och har inte sovit i vår säng på 4 månader. Vissa kvällar går jättebra, andra mindre bra. Men det är så det är med tänder om växer, förkylningar och utvecklingsfaser :)

Jag hade nån slags förhoppning att hon själv bara ska sluta vilja snuttar och sova längre stunder av sig själv... Men det kanske är naivt..vi har pratat om att pappan ska ta nätterna en helg för att se hur det går, problemet är att han är mer att låt henne skrika till hon somnar viket jag INTE tycker är ett ok sätt...
  • Anonym (samma)

Kan bara säga att jag känner igen mig med min dotter på 11 månader. Hon sov bra de första månaderna (ofta fem + tre timmar på natten med en kort matpaus) men sedan har det nästan bara gått utför. Någon enstaka natt är det bättre och varje gång hinner jag tänka att nu kanske det vänder... men nä. Jag hoppas också på att hon ska börja sova bättre av sig själv för det skulle kännas så mycket bättre än att låta pappan ta över och låta henne skrika sig till sömns. Och så skulle det nog tyvärr bli för det är bara jag, eller rättare sagt snuttande, som funkar när hon ska sova. Känner mig kluven mellan att ta hand om mig själv och min rygg och att tillgodose hennes närhetsbehov.

• cupcakemom
    Anonym (samma) skrev 2016-11-12 16:36:20 följande:

Kan bara säga att jag känner igen mig med min dotter på 11 månader. Hon sov bra de första månaderna (ofta fem + tre timmar på natten med en kort matpaus) men sedan har det nästan bara gått utför. Någon enstaka natt är det bättre och varje gång hinner jag tänka att nu kanske det vänder... men nä. Jag hoppas också på att hon ska börja sova bättre av sig själv för det skulle kännas så mycket bättre än att låta pappan ta över och låta henne skrika sig till sömns. Och så skulle det nog tyvärr bli för det är bara jag, eller rättare sagt snuttande, som funkar när hon ska sova. Känner mig kluven mellan att ta hand om mig själv och min rygg och att tillgodose hennes närhetsbehov.

Ja precis är det.. När hon var riktigt liten sov hon i alla fall 3 tim och ibland tom 5 men nu :-/ hon är ju extremt mammig även om det lättat lite men igår var dom hem till farmor och farfar utan mig vilket gick jättebra men hon var grinig, gnällig och klängig resten av kvällen... Kanske ska ge det tills värsta mammigheten gått er har jag inte sovit ön kan jag härda ut nån månad till... Vill inte att hon ska skrika sig tills sömns
  • Omega 3

Min son fick bättre sömn när jag började ge honom omega 3, han är snart 1 år. Började ge för snart 2 mån sen och märkte skillnad samma kväll. det kan vara värt att testa Glad

• MammaJD
    Min är 5.5 månad och jag känner verkligen igen mig. Efter att ha l'st inläggen här så inser jag att det antagligen inte kommer bli bättre av sig själv. Min son vägrar napp o älskar att amma sig igenom nätterna. Han har haft prblem med magen och måste rapas gående så jag har alltid gått upp och ammat honom. Då kan han sova 2.3 timmar i stöten. Men nu har jag lite gett upp så sen några dagar så liggammar jag honom. Det slutar alltid med att han ligger vid tutten hela natten o stortrivs. Vill inte vara en napp o vill inte vänja honom vid detta men jag är så trött på att gå upp  så ofta på nätterna.Och inte bara måste jag gå upp när han ska ammas uta där imellan är det mkt gnäll som gör att jag måste buffa på rumpan eller ta upp o gå med honom. 

Tänker att helt sluta amma på nätterna är enda lösningen men det känns för tidigt o då måste jag ha kommit till att få i honom mer näring på dagarna. Skule vilja ge honom ersättning till natten men så klart så vägrar han ta flaskan från mig. Han tar den dock glatt från sin pappa. 

Min man har tagit två nätter fram till kl 05. Det gick bra o bebis åt ca 200ml 2 gånger, Men vet inte om jag vill ha den hjälpen o riskera att vänja bebis vid att äta så mkt på natten?

Skulle bara önska att någon kunde tala om för mig hur jag bäst går vidare!
Svar på tråden 10 månaders vaknar i snitt varje timme