• Misspreggo

INGA HJÄRTLJUD!

Hej, så imorgon är jag i vecka 16, skulle kunna säga att jag är det idag. Jag köpte en doppler från clearblue för ca en månad sedan, hörde inga ljud då. Inte förra veckan heller...och inte idag. Man ska kunna höra barnets hjärtljud nu, eller hur? I mitten av oktober kollade jag in mitt barn på ultraljud för första gången och den var helt normal. Nu är jag rädd för att jag fått MA pga att jag inte hör barnets ljud och oroar mig. Är det vanligt att man inte hör hjärtljud via doppler den här veckan även om det ska vara möjligt? Finns till och med en del som hör i vecka 13! Någon som vet vad problemet kan vara?

• Svar på tråden INGA HJÄRTLJUD!
  • Pimpinellan

Ibland är det svårt t.o.m för en b.m att få in hjärtljud så att då som helt amatör lyckas är inget man ska kräva. B.m lyckades inte på mig i v.32- bebben låg så illa till. Tro inte det värsta grundat på dopplern. Det är extremt ovanligt att de dör när man sett dom levande på UL efter v.9.

• viseversa

Jag har en likadan doppler och jag hörde INTE i v 16 och blev såklart orolig. Prövade inte på flera veckor efter det. Men sen i v 23 hörde jag. Han är nu 7 veckor gammal.

• Misspreggo
    Sunny1995 skrev 2016-11-06 18:46:22 följande:

Använder du ultraljudsgel eller olja när du använder den då?

Ultraljudsgel!
  • Misspreggo

Tack för svar...känner att jag slipper oroa mig lite då. Får vänta nån vecka eller två (kanske längre) innan jag använder den där ultraljudsmonitorn igen då

• Anonym (svårt!)

Jag har också en doppler (ej clearblue dock) och har efter måååååånga om och men lyckats hitta hjärtljuden från vecka 14 eller nåt. Men det har tagit jättelång tid och varit supersvagt, så det har mest blivit ett stressmoment om jag ska vara ärlig. Det behöver alltså INTE betyda att hjärtljuden inte finns där eller att nåt är fel - bara att det är sjukt svårt att hitta dem! 

• Anonym (Andas)

Jag hade också clearblue, köpte den i v16. Det är väldigt trixigt att hitta hjärtljudet. Jag hittade hjärtljudet väldigt långt ner i den veckan, strax ovanför blygdbenet på ena sidan.

• Ivana1988

det är därför man varnar lite för dessa.. jag hade en och hittade bebisen I v12 men det tog verkligen lång tid... sen låg den inte där jag trodde den skulle ligga...

däremot så var jag hos BM I vecka 25 och hon hade svårt att hitta eftersom det finns SÅ mycket plats där inne.. nu I v30 tar det en sekund...

oroa dig inte, snart kommer sparkarna så kan du kasta dopplern!

• Anonym (J)

Jag hittade på en gång i vecka 14 men jag vet att det kan vara svårt. Är du säker på att du letar på rätt ställe? Det brukar höras lågt ner, strax ovanför blygdbenet så tidigt. Var du nog kissnödig? Jag hörde bara när jag var riktigt kissnödig. Prova på morgonen innan du går på toa.

• meemelii

Bm hörde inte min dotters hjärta i vecka 16 (läste journalen ganska nyligen av andra anledningar), men nu är hon 4 år så uppenbarligen slog hjärtat även att hon inte hittade det då ;)

• iMitera

Bara undrar, vad då för doppler? Doppler som används vid ultraljud är till för att se blodflöden. Det avger värme och ska inte användas hur som helst på foster, fostervattnet kan bli uppvärmt.

• Martinist

Om du är orolig så boka en tid med din bm för att lyssna. Lägg ner dopplern och leka amatör barnmorska, du kommer bara skrämma upp dig själv

• Misspreggo
    iMitera skrev 2016-11-13 22:56:32 följande:

Bara undrar, vad då för doppler? Doppler som används vid ultraljud är till för att se blodflöden. Det avger värme och ska inte användas hur som helst på foster, fostervattnet kan bli uppvärmt.

Den hette clearblue hjärtljud monitor. Kallar den för doppler.
  • Misspreggo
    Martinist skrev 2016-11-13 23:00:31 följande:

Om du är orolig så boka en tid med din bm för att lyssna. Lägg ner dopplern och leka amatör barnmorska, du kommer bara skrämma upp dig själv

Det är lugnt, hittade faktiskt hjärtljud igår och dagen innan det, så barnet verkar leva iallafall. Inte lika orolig längre :)
  • Otit

Var hos bm för några veckor sedan i vecka 24 och hon hade svårt att hitta hjärtljuden. Och i vecka 16 finns fortfarande massa plats i livmodern och bebisen kan ligga ihopkurad längst in. Dumt att hålla på så att man blir orolig. Nu i vecka 28 försöker jag lyssna med stetoskop, men hör aldrig ett knyst. Hör bara när bebisen sparkar rätt på stetoskopet!

• iMitera
    Otit skrev 2016-11-14 06:25:46 följande:

Var hos bm för några veckor sedan i vecka 24 och hon hade svårt att hitta hjärtljuden. Och i vecka 16 finns fortfarande massa plats i livmodern och bebisen kan ligga ihopkurad längst in. Dumt att hålla på så att man blir orolig. Nu i vecka 28 försöker jag lyssna med stetoskop, men hör aldrig ett knyst. Hör bara när bebisen sparkar rätt på stetoskopet!

Vi försökte också med stetoskop haha, knäpptyst...
Svar på tråden INGA HJÄRTLJUD!