• ExitSong

Katt när man bor nära 50-väg?

Hej, 

vi är väldigt sugna på en katt, men funderar på om det vore egoistiskt då vi på framsidan av huset (har en rätt stor tomt) har en 50-väg. Bakåt är det stora hagar och gårdar och på sidorna grannträdgårdar. I granngården säger de att det har gått bra att ha katt trots vägen, men jag är osäker. Har aldrig haft katt förut och vet inte hur pass lättlärda de är kring trafikvett. Vill inte ha innekatt heller, i så fall avvaktar vi hellre tills vi eventuellt bor mer enskilt. 

Vad säger ni som kan katter bättre än jag? 

• Svar på tråden Katt när man bor nära 50-väg?
  • Holma

Man bör inte ha katter under 1 år ute om det är trafik i området sägs det . Vi har flera katter o bor i ett område med 30 km/H vägar o dom fick börja vara ute när dom blivit 1 år o funkar jättebra

• monkees
    ExitSong skrev 2016-11-05 21:05:10 följande:

Hej, 

vi är väldigt sugna på en katt, men funderar på om det vore egoistiskt då vi på framsidan av huset (har en rätt stor tomt) har en 50-väg. Bakåt är det stora hagar och gårdar och på sidorna grannträdgårdar. I granngården säger de att det har gått bra att ha katt trots vägen, men jag är osäker. Har aldrig haft katt förut och vet inte hur pass lättlärda de är kring trafikvett. Vill inte ha innekatt heller, i så fall avvaktar vi hellre tills vi eventuellt bor mer enskilt. 

Vad säger ni som kan katter bättre än jag? 

Jag skulle inte tveka en sekund om jag var du. Jag bor i ett tättbebyggt bostadsområde med mkt trafik och här bor MÄNGDER med fina utekatter. Jag ser dem ofta korsa stora vägen och de verkar lära sig trafikvett faktiskt. De ser sig för!? eller kanske är det hörseln de använder?
  • Afasi

Vi har en 30väg precis utanför huset och bara några meter senare har vi en 60väg. Vi kommer hämta hem två katter på onsdag som vi köpt och vi skulle aldrig låta dom gå ute. Vi har gott om fina utekatter springer omkring här utanför men det är inget jag skulle våga göra med mina. För mig är det inte värt risken.

• ExitSong

Tack för alla era snälla svar! Det verkar som vi kommer att flytta till ett jättestort hus längre ut på landet med längre till väg (fast den som finns ca 300 meter bort är en 90-väg istället...) och där det i köpet dessutom ingår tre vuxna utekatter som inte ska flytta med ägaren in till stan. Så om allt går väl så löste sig frågan till det bästa :) 

• gahadas

Jag bodde nära en 90-väg när jag växte upp. Vi hade säkert 15 olika katter under min uppväxt. Lite svinn får man räkna med om man bor vid en väg :)

Svar på tråden Katt när man bor nära 50-väg?