• Anonym (Fattig)

Begravning, inga kläder

Min mamma har gått bort och jag har inget att ha på mig. Vi har en stor släkt och hon hade många vänner så det kommer nog en del folk.
    Problemet för mig är att jag är enda dottern och alla tror att vi stod varandra närmast. Vill inte skämma ut oss såhär efteråt men jag har inga "begravningskläder".
    Har inte mycket pengar heller och begravningen är nästa vecka.

Vad kan jag ha på mig?

• Svar på tråden Begravning, inga kläder
  • Ullagulla

Kolla med väninnor om du får låna.

Skulle det kännas bra att ha något av din mammas plagg (jag har full förståelse för om det känns totalfel!)?

Leta på Blocket, lokala loppissidor på Facebook och andrahandsaffärer. Just svarta kläder brukar det finnas gott om.

• Coccolina

på min mors begravning hade jag en röd klänning... inget speciellt men en klänning jag även använde annars men egentligen var det min julklänning som jag brukade ha på julafton... Fin men inte fest så att säga... Rött var en av min mors favoritfärger... 

Min bror hade en mörk kostym, och min syster hade mörka byxor och en mör kofta över en mörk tröja... 

Vår släkt så kom vissa i mörka kläder och kostym men inte alla.

När mammas sambo dog några år innan så var önskan att ha ljusa kläder. Då kom folk klädda som vanligt.

Tycker det är upp till dig. Behövs inga speciella sorgekläder... Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att det blir svårt att ha på sig kläderna efteråt eftersom de bli så länkade till det sorgliga.....har inte kunnat bära min klänning sedan dess.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina

Alltså vad jag vill ha sagt är att det är du som känner vad du vill ha för kläder... Jag stod min mor närmast... Och det visade jag när hon levde inte genom kläder när hon var död.... Du behöver inte skämmas. Din mor vet om att du vill visa respekt. Så ha de kläder du tycker känns bäst. Om du känner dig bäst i Jeans och t-shirt så ha det!!! Det är en jobbig dag nog att begrava sin mor utan att behöva sitta i obekväma kläder eller sitta och ora sig över kläderna... 

• Ullagulla
    Coccolina skrev 2016-11-04 16:19:41 följande:

på min mors begravning hade jag en röd klänning... inget speciellt men en klänning jag även använde annars men egentligen var det min julklänning som jag brukade ha på julafton... Fin men inte fest så att säga... Rött var en av min mors favoritfärger... 

Min bror hade en mörk kostym, och min syster hade mörka byxor och en mör kofta över en mörk tröja... 

När mammas sambo dog några år innan så var önskan att ha ljusa kläder. Då kom folk klädda som vanligt.

Tycker det är upp till dig. Behövs inga speciella sorgekläder... Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att det blir svårt att ha på sig kläderna efteråt eftersom de bli så länkade till det sorgliga.....har inte kunnat bära min klänning sedan dess.... 

Jag håller inte helt med om att det är helt upp till TS. Beroende på vad den avlidna har för övrig släkt och vänner kan det bli socialt komplicerat om man tex bär rött eller ljust. Eller vardagligt för den delen. I vissa släkter finns tradition att klä upp sig. Men det vet ju du, TS, hur det brukar vara hos er.
  • Coccolina
    Ullagulla skrev 2016-11-04 16:25:43 följande:
    Jag håller inte helt med om att det är helt upp till TS. Beroende på vad den avlidna har för övrig släkt och vänner kan det bli socialt komplicerat om man tex bär rött eller ljust. Eller vardagligt för den delen. I vissa släkter finns tradition att klä upp sig. Men det vet ju du, TS, hur det brukar vara hos er.

Det är TS mor. Om hon är den närmaste släktingen så anser jag att det är upp till henne att välja hur hon vill hedra sin mor. 

Kläder är en så liten del i det hela. 

Om hennes släkt inte kan acceptera det så är de inte mycket att ha ändå....

Säger inte att hon skall komma klädd för disko men helt, rent och propert. Och då finns det inte mycket att klaga på... småsint att döma en sörjande för hur den är klädd

• Ullagulla
    Coccolina skrev 2016-11-04 16:34:24 följande:

Det är TS mor. Om hon är den närmaste släktingen så anser jag att det är upp till henne att välja hur hon vill hedra sin mor. 

Kläder är en så liten del i det hela. 

Om hennes släkt inte kan acceptera det så är de inte mycket att ha ändå....

Säger inte att hon skall komma klädd för disko men helt, rent och propert. Och då finns det inte mycket att klaga på... småsint att döma en sörjande för hur den är klädd

Jag håller helt med dig om att det borde vara så. I min släkt hade det gått utmärkt med discokläder (det har hänt, eller snarare rave) men det är inte så för alla och sin släkt vill de flesta ha en god relation till. Och på en begravning vill man inte lägga tid på att bemöta sura blickar eller kommentarer.

Men, som sagt, TS vet ju själv hur det brukar vara i deras släkt - och hur mycket blickar hon kan skaka av sig.
  • Ess

Ett par hela jeans och en enfärgad vit eller svart t-shirt.
    Senast hade jag en svart t-shirt och ett par grå svarta jeans.

• Anonym (Du bestämmer)

Som enda barnet borde du räknas som den närmast sörjande och därmed är det du som sätter standarden. På begravningar klär man sig för de närmast sörjandes skull, inte för den döde, och nu är det du som är närmast så du bestämmer själv

• Anonym (Fattig)
    Coccolina skrev 2016-11-04 16:19:41 följande:

Men åh jag har en röd "julklänning", jag älskar den! Kan jag ha den med svarta strumpbyxor och höga stövlar?
    Den är från bondelid och knälång.
  • Anonym (Klart)
    Anonym (Fattig) skrev 2016-11-06 13:37:00 följande:

Men åh jag har en röd "julklänning", jag älskar den! Kan jag ha den med svarta strumpbyxor och höga stövlar?

Den är från bondelid och knälång.

Klart att du kan det. Har annonsen lagts ut? Skrev du någon klädkod?
Svar på tråden Begravning, inga kläder