Hjälp! Jag tror att min son har autism!
Min älskade lilla kille på 2,5 år är kanske autistisk. Jag ringde nyligen BVC och berättade om mina misstankar och vi ska få komma dit nästa vecka för att påbörja en utredning. Det som gör mig misstänksam är:
-Han svarar sällan när man säger hans namn. Ibland tittar han upp och ibland svarar han något ord, men oftast ingenting.
-Han pratar inte lika mycket som jämnåriga.
-Han pekar ofta på saker, men vid säkert hälften av gångerna så söker han inte ögonkontakt med oss för att bekräfta att vi också tittar.
-Ibland upplever folk i hans omgivning att han är lite i sin egen värld, eftersom de inte alltid får kontakt med honom. Så upplever jag det också.
-Om han blir uppspelt kan han gå på tå och vifta lite med händerna..
-Den senaste veckan han har börjat klappa händerna eller viftta med händerna några sekunder om han har tråkigt.
-Om jag pekar på något så tittar han bara dit ibland.
-Vi får ögonkontakt med honom ibland, ibland inte.
Han är dock väldigt intresserad av andra barn och av vuxna. Detta har fått mig att vifta bort tankarna om autism, men nu finns det så mycket annat som kan tals för autism att jag inte kan blunda för det. Vad tänker ni när ni läser det här? Stämmer det överens med autism? Hur går utredningen till och hur lång tid tar det? Kan han blir mycket sämre med åldern, eller brukar de blir bättre i sin utveckling?