Graviditetspenning
Jag har blivit beviljad graviditetspenning men vet inte vad jag får att leva på. Är det samma summa per dag som föräldrapenningen? Räknar de bort röda dagar? Orolig att jag inte får något att klara mig på : $
Jag har blivit beviljad graviditetspenning men vet inte vad jag får att leva på. Är det samma summa per dag som föräldrapenningen? Räknar de bort röda dagar? Orolig att jag inte får något att klara mig på : $
Hej graviditetspenning är samma som föräldrapenning om jag inte har helt fel för mig. Så hur mycket du får beror på din SGI. Man får graviditetspenning för alla dagar.
Du får 80% av din lön har jag för mig!
Min sambo trodde man inte får för lördag och söndag och andra röda dagar. Jag ska få runt 640kr/dag i föräldrapenning så borde väll va samma i graviditetspenning då? Men sen är det väll skatt på det också.
Inte nödvändigtvis lika mycket som föräldrapenning ; sgi är max 7,5 prisbasbelopp vid graviditetspenning och 10 prisbasbelopp vid fp så det kan bli en kännbar skillnad om du har en hyfsat hög lön.
På "min tid" fick man skicka in en försäkran där man kryssade i vilka dagar man skulle ha arbetat och så fick man ersättning för dessa. Kan dock ha ändrats.
Graviditetspenningen är på knappt 80% av lönen, men max 706 kr per dag. Du får ersättning för de dagar du skulle ha jobbat och får också betala skatt per ersättningen.
Så inte så himla mycket pengar blir det på en månad...
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/graviditetspenning