• Stina91

Hur gamalt är fostret?

Hej, igår när jag gjorde ultraljud fick jag ett förlossningsdatum då barnmorskan mätte diametern på fostrets huvud. Hon daterade fostret till 14+0 och jag blev beräknad till 4 maj. Men min fråga är, fostret är väl egentligen bara 12+0 veckor?

Jag glömde helt bort att fråga ;) Någon som vet?

Sen undrar jag om någon vet när fostret blir lite mer propioneligt? Tycker att pannan ser lite konstig ut från gårdagens UL (se bild). Hoppas någon kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Hur gamalt är fostret?
  • Fia 28

Om du är gravid v 14 + 0 så är det egentligen 12 v sen ägglossning. Men man räknar inte något från ägglossning, utan man pratar alltid om tiden från senaste mens.

• Ivana1988

på nästa UL kommer bebisen se helt annorlunda ut:) det är mycket som hander mellan veckorna 12-20..

• Stina91
    Ivana1988 skrev 2016-11-07 11:50:45 följande:

Så här såg han ut vecka 8-13-20-och ansiktet v28.

Åååh vilka fina bilder =)
  • Nilla6

Hej tänkte bara säga att din bebis ligger upp och ned, det är därför du tycker den ser konstig ut.;)

• Stina91
    Nilla6 skrev 2016-11-09 19:55:29 följande:

Hej tänkte bara säga att din bebis ligger upp och ned, det är därför du tycker den ser konstig ut.;)

Hehe, mycket möjligt. Har inte sett så många UL-bilder när den ligger så ;) Så kanske därför. Kan ju inte vara ovanligt dock?
  • Lilla Gs mamma

Ja, fostret är två veckor "yngre" än vad man räknar graviditeten som.

Det ändrar ju proportioner ganska mycket och du ser ingen rättvis bild på UL - oroa dig inte, det är säkert en jättesöt liten bebis därinne!

• Lilla Gs mamma
    Stina91 skrev 2016-11-09 21:22:44 följande:

Hehe, mycket möjligt. Har inte sett så många UL-bilder när den ligger så ;) Så kanske därför. Kan ju inte vara ovanligt dock?

Den streckade randen högst upp är ryggraden :- )

Fostret vänder sig och slår runt länge än. Det är först i slutet av graviditeten bebisen (bör) lägga sig med huvudet nedåt och fixerar sig. Läs på vårdguidens hemsida - där står mycket spännande om fostrets utveckling vecka för vecka!
  • Linutis
    Ivana1988 skrev 2016-11-07 11:50:45 följande:

Så här såg han ut vecka 8-13-20-och ansiktet v28.

Å åhhhh blir helt kär ????
  • Linutis
    Linutis skrev 2016-11-24 22:07:46 följande:

Å åhhhh blir helt kär ????

Jäkla frågetecken. De ska vara hjärtan
Svar på tråden Hur gamalt är fostret?