• La Conejita

Försvunna folliklar vid äggplock i samband med IVF, misstag av kliniken?

Jag har just varit vid Danmarks största fertilitetscenter (alla insatta fattar vilken klinik jag menar, men jag skriver inte ut namnet för då kommer kliniken att hata mig tänker jag nu. Jag överväger trots allt ett försök till där. Kanske skriver jag ut namnet sen ändå). Jag skulle göra mitt andra IVF-försök där och var där för ägguttag tidigare i veckan. Vid ultraljudsundersökningarna i Sverige syntes fyra normalstora folliklar på vänster äggstock och en på höger. Därutöver fanns tre små och två cystor. När jag kom för äggplocket kunde läkaren inte se folliklarna på den vänstra och inte kunde jag heller för den delen. Jag utbrast förskräckt att det var ju fyra där! Men då sa de att jag typ blandat ihop vänster och höger. Sen kollade han den andra äggstocken och där var två som syntes, varav en cysta. En sköterska fick trycka på min mage för att han skulle se bättre. Men varför gjorde de inte så med den vänstra? Läkaren kommenterade det han såg på den högra med att det var en cysta, som han aspirerade "out of curiosity'"! Så jävla respektlöst sagt, ursäkta språket. Den andra var ett litet ägg och det fattade jag ju genast att det lilla omogna ägget skulle det inte bli något av. Efteråt pratade jag med med S. Lindenberg, som väl är chefen. Han förnekade bestämt, precis som han som gjorde ingreppet, att jag skulle ha ägglossat tidigt. S. menade på att äggen kunde ha tillbakabildats och hade jag ägglossat skulle corpus luteum ha synts på scanningen vid aspirationen. Jag betvivlar starkt att dessa skulle synas 37 h efter ägglossningssprutan. S vägrade också att låta mig göra en insemination istället för IVF och påstod att det inte spelade någon roll att ägget som de tog ut var litet. Det är lögn, han vet mycket väl att det spelar roll. Varför vill de inte ge ägglossningssprutan annars förräns folliklarna är minst 17 mm? Det var bara att ge sig av därifrån djupt besviken. Men sen började jag ringa runt och jag fixade en tid på en annan klinik (Vitanova) dagen efter och läkaren gjorde ett ultraljud. Då visade sig det mycket konstiga att på vänster äggstock syntes fem folliklar (eller cystor). De var inte borta! 

Sen ringde jag till den första kliniken (CFC...) för att få någon förklaring men båda läkarna jag pratade med vid två tillfällen sa att det korrekta vore att tala med läkaren som gjorde ingreppet. Innan återresan till Sverige begav jag mig dit för att få en utskrift av journalen. Fick lov att vänta sjukt länge innan jag fick den. För tydligen måste jag få prata med en läkare i samband med att jag fick den. Man undrar ju om något redigerats i journalen innan jag fick den. Har inte kollat igenom den än. Men en sak såg jag i samband med samtalet med läkaren, som tog fram min journal på datorn. Det stod att mitt ägg som jag fick insatt sist jag var där var fyrcelligt. Till mig sa de då att det delat sig i åtta. Hursomhelst, den här läkaren var mycket trevlig om än lite undanglidande på politikermaner. Fick ur honom ett par möjliga förklaringar till det inträffade. Antigen var det att min äggstock inte syntes bra pga t ex blodådror (?!) eller att den typ glidit undan och därmed inte syntes så bra (det kan inträffa, har googlat) eller så var anledningen till att de syntes dagen efter på Vitanova att de efter att ha tömts på vätska åter fyllts. Men de blev ju aldrig tömda på kliniken och hade de spruckit själva så var det väl ändå tidig ägglossning och jag borde åtminstone ha fått en insemination enligt önskemål? (Förresten så blev det givetvis ingenting av det lilla omogna ägget som de tog ut, det blev inte befruktat). 

Så, vad säger ni, vad hände egentligen? Vad tänker ni om alltihopa som hände vid ägguttaget? Och tror ni min vänstra äggstock gömde sig? Borde då inte läkaren i så fall åtminstone ha sagt att "jag ser inte den vänstra äggstocken" och bett mig hoppa runt lite eller nåt så den hamnade på plats? Eller var det som jag spontant tänkte att jag ägglossat tidigt? Fick förklarat för mig av läkaren på Vitanova att om man ägglossar tidigt så brukar de äggen ändå inte vara något att ha, att de släpper på grund av dålig kvalitet. Ser man förresten 37h efter ägglossningssprutan på ultraludet om ägglossning skett? Hur?

Jag har så många tankar i huvudet nu och är som ni säkert förstår väldigt ledsen. Gladdes åt mina fem folliklar och hoppades. Jag vet att det är få men det var åtminstone två fler än förra gången. Nu körde jag långa protokollet och förra gången korta (crash?). Inför detta försök sa läkaren för övrigt att om jag gjorde långa protokollet skulle jag nog få ut 5-6 ägg och det kunde jag ha fått ju. Det var samma läkare som jag träffade i samband med att jag fick journalen. Han mindes så klart inte att jag gjort crash innan och vad han sedan rekommenderade mig. Nu sa han att jag absolut skulle testa crash ivf... Får se om jag verkligen testar igen, det är så mycket pengar det handlar om och så liten chans.  

Svar på tråden Försvunna folliklar vid äggplock i samband med IVF, misstag av kliniken?