• JohannaSaGo

Bebis vägra amning?

Min 7 veckors har börjat skrika och gråta vid amningen då och då. Vet att det kan bero på många saker.

Märker att när ett gått cirka 4 timmar eller mer så äter han utan problem.

BVC tycker han ska äta med cirka 3 timmars mellanrum på dagarna.

Ibland funkar det kanon men ibland vill han inte.

Kan bebisar känna sig mätta och vägra äta? Eller hellre vill sova någon timme till för att sedan äta var 4e timme typ? För skriker han o vägrar somnar han hellre o sover en eller ett par timmar till.

Tillägger att han går upp bra i vikt!

Runt 300g/veckan första 5 veckorna. Senaste veckorna 120g/veckan. Men som BVC säger så behöver han inte gå upp 300 i veckan utan 120 är normalt och Bra! Men blir ju orolig eftersom han strular mer..

Läser så många som ammar sina små varannan timme typ!

• Svar på tråden Bebis vägra amning?
  • Carambolan

Jag har låtit mina amma när de velat amma. Finns inget skäl att väcka en bebis och truga med bröstet var tredje timme så länge den går upp bra i vikt.

• Lilla Gs mamma

Det är ju så individuellt hur ofta de vill äta. Om du väcker honom för matning bara för att BVC sagt så tycker inte jag det är konstigt om han skriker - han är inte hungrig och vill hellre sova. Om han äter var fjärde timme och är nöjd då, samt går upp i vikt som han ska, skulle jag låta det fungera så.

• Liinaa91

Önskar att jag hade samma problem som du! Min vägrar ta napp och då vill snutta /dricka varje timma!

• Februari16

Varför vill bvc att du ska väcka var tredje timme? Jag ser ingen anledning till det om bebisen är frisk och går upp i vikt som han ska. Jämför inte med andras bebisar (svårt - jag vet!) för alla är olika! Låt honom sova och äta när han visar att han vill det. Och njut så länge det varar

• Anonym (Sara)

Det är så olika och bebisar är inga klockor. Om han äter när det gått lite längre intervaller så ser jag inget problem. Han kanske får i sig mer i taget och står sig längre. Vi har också försökt mata varannan timme men det blev jättejobbigt, ibland var hon inte hungrig och då skrek hon bara när vi försökte, ibland var hon för trött och då gick det inte heller. Sen bestämde vi att hon själv skulle "säga till" när hon var hungrig (skrika, slicka på fingrarna osv). Det funkar mycket bättre. Och Bvc tyckte det var en bra idé. Nu äter hon bra varje gång men det blir inte lika regelbundet, ibland går det en timme emellan, ibland går det 3-4 timmar. Hon är glad och nöjd och går upp som hon ska.

• Beda Marie

Så länge barnet växer som det ska är det väl ingen fara?

Jag trodde att rådet att mata med vissa tidsintervall dog ur för fyrtio år sedan! Mina barn har fått mat när de var hungriga. Den ena åt jämt, den andra sov ibland sex/sju timmar i sträck.

• Kristalii

Upprepar det flera andra redan sagt men jag tycker det är så viktigt att det tål att upprepas.

Strunt i klockan och vad BVC säger. Ge bebisen bröstet när hen vill ha bröstet. Ibland är det ofta och ibland mer sällan. Så länge bebisen går upp i vikt så är allt normalt.

Svar på tråden Bebis vägra amning?