• Popetot

Gå vidare utan barn

Känner att jag har finkammat familjeliv och google utan att hitta rätt, någon som känner som jag. Kampen börjar kännas omöjlig. Vi har sagt att vi ska göra en ivf till men jag vet inte om jag orkar och framförallt vet jag att jag inte kommer kunna gå in i det med positiv inställning. Jag tror helt enkelt inte att vi kommer lyckas. Jag vill inte ta det ifrån min man som vill försöka en sista gång. Alla jag läser om som "ger upp" ivf har bestämt sig att försöka med adoption. Något vi inte kommer göra. Med andra ord betyder också beslutet om att avsluta behandlingar att vi aldrig kommer bli föräldrar. Hur går man vidare i livet som barnlös? Jag har provat samtalskontakt men inget jag kände hjälpte mig. Finns det någon som hittat vägen till en bra tillvaro utan barn? Någon som har råd att ge. Inte solskenshistorier om hur man plötsligt blev gravid eller råd att vi inte ska ge upp. Utan HUR lär man sig leva med det. Massa kärlek till alla kämpar!

• Svar på tråden Gå vidare utan barn
  • Inez12

Hej du, jag förstår dina tankar, jag har tänkt i samma banor efter flera misslyckade försök. Hur blir livet utan barn och att inte få möjligheten att få älska sitt egna barn, få ge allt av sig själv till ett litet liv som är "vårt".

Jag har idag gjort det sista återförandet som jag håller tummarna för, men OM det inte går denna gång har vi sagt att vi inte ska försöka mer utan gå vidare och acceptera att det inte gick. Ivf tar mycket kraft, oro, ängslan, känslor och tid och det är det ju värt..men inte i flera år.. Inte som jag vill ha det i alla fall.

Vi har försökt i ett år nu och jag är inte så ung längre och har det som min förklaring över att livet är som det är och jag kan inte spola tillbaka tiden. Träffade den rätta sent i livet och han har redan 3 stora barn (23,19 och 17) så först ville han inte ha barn eftersom han ansåg sig "färdig". Sen ändrade han sig eftersom jag gärna ville. Nu vill vi såklart båda två.

Jag brukar försöka tänka att jag har ett jättebra liv nu ändå, även om ett barn inte kan ersättas av något annat. Men jag har kärleken och fina människor i mitt liv och livet har många fina värden. Kan inte gräva ner mig i det jag inte kan få. Håller tummarna!

Lycka till till er om du bestämmer dig för att gå in i en ny ivf-satsning.

• Anonym (Samma här)

Jag rekommenderar er bloggen Andra sidan tröskeln. Där känner man sig mindre ensam om att ha gett upp försöken att få barn.

• Popetot

Tack så mycket båda två! Jag ska kika in på bloggen. Som det ser ut nu så gör vi sista försöket i början av nästa år. Hade ett riktigt meltdown häromdagen som slutade i en diskussion och slutligen ett beslut att göra ett ordentligt sista försök. Nu knapras det tabletter, tas långpromenader tillsammans och förereda oss så gott det går men osäkert om jag kan ändra min inställning.

Jag håller tummarna för dig Inez12.

Svar på tråden Gå vidare utan barn