• olosar-6

Negativt ultraljud - flera avvikelser

Hej allihopa,

Jag har läst många inlägg här som har varit mkt hjälpsamma under min graviditet så långt. Nu skulle jag behöva eran hjälp i och med det besked jag fick idag. Först en kort bakgrund. Jag bor och jobbar sedan två år i USA men är påväg hem igen, närmare bestämt redan till helgen. Jag är i v 18 och har gått igenom alla tidigare undersökningar i USA. Här görs fler och tidigare undersökningar (på gott och ont). Redan i v 8 gjordes det första ultraljudet för att bekräfta levande foster. I vecka 13 gjorde jag det första "stora" ultraljudet där kubtest togs samt blodprov. Nästa ordinarie ultraljud är i v 20. Allt såg normalt ut så långt. Under vecka 16 görs ett blodprov för att utesluta abnormaliteter på ryggraden. Eftersom jag inte är över 35 gjordes inget ytterligare tester (fostervattenprov). Detta blodprov kom tillbaka som positivt; 2,7 och 2,5 är normalt. Ett nytt blodprov togs omgående och även det var positivt om än något mindre onormala värden. Jag blev kallad till ett nytt ultraljud omgående som utfördes idag. Där påträffades hela fyra potentiella avvikelser. De såg avvikande områden kring hjärnan, hjärtat och magområdet. Det de såg var vätska. Även benen hade avvikelser. Jag är i vecka 18. Detta känns som en katastrof. Vi ska göra fostervattenprov så snart vi kommer till Sverige. Jag försöker läsa på vad det kan vara men svårt att bilda sig en uppfattning. Hur kan det vara så fel när inledande tester visade ingenting? Det troliga är väl att det är ett kromosomfel som inte upptäcktes av någon anledning. Jag ska tillägga att vi hade en missed abortion i februari. Är det någon som varit med om något liknande? Vi kommer behålla barnet oavsett men ställer in mig på det värsta (att det inte kommer överleva).

Tacksam för alla tips och kommentarer.

Sara

• Svar på tråden Negativt ultraljud - flera avvikelser
  • frokenannorlunda

Vad ledsen jag blir för din skull, gud va tråkigt! Och hoppad du inte deppar ihop helt! Kram!

Jag har inga egna erfarenheter, men vill påminna dig om att också läsa på om barn med handikapp, eftersom du är inställd på att behålla det, hur det än går. Troligtvis kommer ditt liv att förändrad drastiskt vännen, det du alltid kan göra är att läsa på, och göra dig redo.

Jag vet själv inte om jag hade varit så redo på att ta samma beslut.

• olosar-6
    frokenannorlunda skrev 2016-11-01 23:29:00 följande:

Vad ledsen jag blir för din skull, gud va tråkigt! Och hoppad du inte deppar ihop helt! Kram!

Jag har inga egna erfarenheter, men vill påminna dig om att också läsa på om barn med handikapp, eftersom du är inställd på att behålla det, hur det än går. Troligtvis kommer ditt liv att förändrad drastiskt vännen, det du alltid kan göra är att läsa på, och göra dig redo.

Jag vet själv inte om jag hade varit så redo på att ta samma beslut.

Tack. Ja, så fort jag får mer besked vad det är för fel så kan jag förbereda mig mer. Just nu känns det oerhört tungt. Ska desutom flytta och börja nytt jobb..
  • Liii91

Hej! Hur har det gått så hår långt? Har ni fått veta något mer?

Kram

• olosar-6

Det fördjupade fostervattensprovet visade även på en allvarligt kromosomfel. Tillsammans med hjärtfelet skulle bebisen inte överleva mer än max två veckor efter förlossningen. Man opererar inte en så sjuk bebis. Det blev abort i v 22. Det var oerhört tungt. Nu är det över och vi börjar blicka framåt igen. Docl måste måste vi genomgå utredning för att utesluta genetisk fel. Känns konstigt när både vi och våra familjer/släktingar är friska. Men så är det. Vi försöker vara positiva.

• Liii91

Jag beklagar...! (F) fyy vad tungt att få reda på å behöva göra en abort så här långt in i graviditeten :( ta hand om varandra så gott ni kan nu <33

Svar på tråden Negativt ultraljud - flera avvikelser