• JohannaSaGo

Normalt för bebis att ändra mindre o oroligt.?

Hej! Min snart 7 veckors kille har vid amning ätit väldigt lugnt (tömmer bägge bröstet) och visar tydligt när han varit mätt genom att släppa taget om bröstet och bara vara lugn tyst och glad.

För kanske 3 dagar sedan har han börjat bli lite bökig. Han kanske suger på bröstet i ett par minuter sen skriker och gråter han och vägrar fortsätta. Får lugna honom, iallafall försöka, för att sedan försöka sätta honom till bröstet igen. Kan ta flera minuter innan han greppar tag igen. Han visar att han söker bröstet men tar aldrig tag i det.. och ett tag tänkte jag att han kanske nte var hungrig så lyfte iväg honom men då gallskrek han för han förmodligen är hungrig!!

Varför beter han sig såhär? Även idag när han lyckades amma "upp" nästan bägge brösten och inte ville fortsätta var han gnällig och inte lugn som han brukar vara som mätt.

(Inte helt tömda bröst så det finns mer om han skulle vilja)

Mjölk finns det..

Är orolig eftersom fram tills 5 veckor gick han upp cirka 400g/veckan och den senaste veckan 120g (vilket jag vet är normalt då även BVC säger att han kan ju inte fortsätta gå upp 400g veckan).

Men kopplar det till att han äter sämre. Och mindre!

Men går man upp 400g så åt han väl mer? Inget konstigt med det? Kanske är så att han inte behöver lika mycket mat nu?? Att det reglerats?

• Svar på tråden Normalt för bebis att ändra mindre o oroligt.?
  • geeko

Jag har en bebis som är 10 veckor nu. Han har också haft lite oroliga stunder vid bröstet på senaste. Det verkar för oss bero på lite olika saker, ska skriva nedan så kanske du ser om nåt stämmer in på er. Och om inte så får du iaf vetskap om att fler upplever samma även om det kan bero på olika saker. Är mitt andra barn, så vill också säga att en del jobbiga faser kan komma och gå också...

När min lille är orolig eller missnöjd vid bröstet beror det ofta på att:

Ibland kommer det för mycket mjölk, då blir han oftast lite arg. Men blir ju då arg redan från början, på direkten. Han hanterar dock den delen bättre nu då han blivit lite större, när han var mindre fick jag mjölka ur lite om det sprutade, eller bromsa flödet genom att trycka in bröstvårtan. Men inte så kul å greja med om man ammar ute bland folk. Då brukar jag ta det bröstet som är lite tommare om det är olika, å sen amma på det fulla igen när man är hemma eller efter han ätit en stund. Han blir inte lika arg på att det kommer mycket om han inte är vrålhungrig. Beror ju på hur länge man ska vara borta osv.

Sen har han ett annat beteende då han äter och släpper och äter och släpper om vartannat. Han blir inte arg men ligger liksom oroligt. Då brukar jag prova byta bröst till det som har mer mjölk, då äter han som vanligt igen utan att släppa, även om det är intressanta ljud runt omkring :D

Han kan bli arg ibland om det inte kommer nog också..

(Men då kan jag tillägga att han oftast får börja på det bröstet han ammande senast på, varför det är mindre mjölk där.)

Ibland när han skriker vid bröstet så verkar det bero på att han vill rapa. Som att det sitter en rap ivägen eller vad man ska säga. Oftast har han ätit en stund då. Tar upp och tröstar och då kommer det oftast en rap..sen ammar vi vidare. Tänker att i takt med att dom blir större klarar av att hantera större mjölkmängder och kanske får i sig lite luft ibland. Hemma brukar vi då amma lite mer upprätt.

Sen med min första pojke så hade han perioder när han var så himla nyfiken på allt runt ikring...då fick jag gå undan till ett lugnt ställe för att han skulle koncentrera sig :)

Kolla även på Amningshjälpens hemsida, dom har tips år råd om det mesta.

• pigglet

Kolla in det där med utvecklingssprång/tillväxtperiod eller vad det heter. Jag tror första är vid 3 veckor, nästa 6 veckor. Sedan kommer nästa vid 3 månader.

Då strular de allra flesta bebisar med maten. Ammande kvinnor tror att de har för lite mjölk och börjar ge ersättning. Flaskmatare börjar ge gröt/puré eftersom de tror att bebisen tröttnat på ersättningen...

Håll ut. Amma på. Det går över.

Svar på tråden Normalt för bebis att ändra mindre o oroligt.?