När är det dags att börja med vinteroverall?
Väntar man tills det blir -grader? Och vilken overall är bäst till en nybliven 1-åring?
Väntar man tills det blir -grader? Och vilken overall är bäst till en nybliven 1-åring?
Vi kör på skalkläder nu och byter till vinteroverall när det är minusgrader hela dagen. Alltså inte bara runt 0 på morgonen (då blir det ofta 3-5 på dagen) utan snarare -5 på morgonen.
Vinteroverallen åker på när det blir snö, d v s vid minusgrader, onödigt att slita på den annars. Innan dess används fodrat regnställ. Behövs det mer kläder så åker det på en extra tröja under, alternativt tjockare vinterjacka upptill.
En lagom stor overall, du ska kunna ta ett rejält handgrepp nedanför rumpan i overalltyget, då är den lagom och det finns att växa i. Vår är sparad sedan tidigare syskon.
Jag tycker också om det är snö och några minus att overall är lagom. Är det varmare än så och slask är det bättre med fodrad galon och någon extra tröja om det behövs. Vad för overall som behövs till en ettåring beror nog på hur mycket och länge man är ute. Går barnet på en uteförskola där man är ute större delen av dagen, ja då skulle jag köpa en dyrare bättre overall. Men går man hemma föräldraledig och är ute med barnet mest kortare stunder duger ju vilken begagnad bävernylonoverall som helst.
Jag tycker också om det är snö och några minus att overall är lagom. Är det varmare än så och slask är det bättre med fodrad galon och någon extra tröja om det behövs. Vad för overall som behövs till en ettåring beror nog på hur mycket och länge man är ute. Går barnet på en uteförskola där man är ute större delen av dagen, ja då skulle jag köpa en dyrare bättre overall. Men går man hemma föräldraledig och är ute med barnet mest kortare stunder duger ju vilken begagnad bävernylonoverall som helst.
Jag tog fram den när det blev runt 3-4 grader.
Tidigare hade han skalkläder utan foder.
Min son är väldigt frusen av sig så därför tyckte jag att det var ett bra val men om han inte hade varit det hade jag väntat tills det blir 0-
Underställ åker på när det är minus ute.
När det är snö och minusgrader hela dagen.
Jag rekommenderar overaller med dragkedja/dragkedjor på sidan. Då bullar den inte upp sig under hakan när barnet sitter ned (i vagn, t.ex).
Jag tycker det beror lite på vad ni gör. Jag brukar ta på vid 0 grader om det är planerat att vi är ute och barnet ska vara aktiv ute (och inte bar sitta i vagn). Det är kallt på marken så det är bra att hon är varm tycker jag. Att overallen slits tycker jag inte är problematiskt, det är den ju till för: att användas menar jag.
Men jag kan också välja skal, med ull underställ och mellanlager, det beror lite på. om det är väldigt fuktigt tar jag skal och underställ och mellanlager.
Bästa slags overall är med två dragkedjor i den åldern och sådan som går långt ner på benet så den är enkle att ta av och på tycker jag.