• gurra

Pergotime pga dåliga spermier? Sekundär ofrivillig barnlöshet.

Hej! Vi har nu försökt bli gravida i snart ett år. Vi har ett barn sedan tidigare på snart 2,5 år och där blev vi gravida på en gång. Vi har haft väldigt lätt att bli gravida tidigare, tyvärr för lätt vilket resulterat i en abort då jag kände att det inte var läge då. Aborten skedde innan barnet kom till världen.

Vi har sex regelbundet, 2-3 dgr i veckan, jag får mens som planerat med mera. Jag börjar misstänka att det är min man som har dåliga spermier. Det kan väl slå om sådär helt plötsligt? Min man vill inte lämna spermaprov då han tycker att vi ska fortsätta försöka ett tag till, men då han är 45 + känns det som att tiden tickar och vi inte kan gå runt och hoppas, även för mig såklart som är 30+. Jag och min sida har svår fobi för gynekologiska undersökningar, så svår att IVF m.m inte känns aktuellt.

Nu undrar jag om det finns någon med samma bakgrund som mig som har lyckats bli gravida? Denna sorg över att inte få gåvan att bli gravid igen äter upp mig. 
    Jag undrar även om pergotime kan fungera mot dåliga spermier? Har ni som bor i storstäder fått detta utskrivet utan att mannen lämnat spermaprov?

Hoppas verkligen på svar.
  • Svar på tråden Pergotime pga dåliga spermier? Sekundär ofrivillig barnlöshet.
  • Marrelita85

Hej!
    Pergotime har inget med mannens spermier att göra om man får det utskrivet. Det används då kvinnan ej har någon egen ägglossning.

Är det så att mannens spermier är dåliga så måste ett spermaprov lämnas för att under söka det och för att kunna fastställa att så är fallet. Man kan prova att ta tillskott av folsyra och zink vilket är bra för spermierna så det kanske ni kan testa om ni inte vill göra en utredning. Det är mannen då som ska ta dessa tillskott.

Svar på tråden Pergotime pga dåliga spermier? Sekundär ofrivillig barnlöshet.