Läs på om "cold reading" så förstår du vad de flesta sk medier sysslar med
Sen tror jag säkert det finns vissa människor som är mer lyhörda än oss andra och kanske kan "se" saker men de är nog rätt ovanliga.
Har hört om medier som kallar sig vägledare så om någon kritiserar det de sagt säger de att det är ju bara vägledning.
jag och min mamma var hos ett känt medium för ganska många år sen (kvinnan är död sen länge). Jag som var ganska ung, 25 år, fick inte ut så speciellt mycket då, hon pratade mkt om framtiden och det kunde jag ju inte veta. Har dock sparat alla anteckningar jag gjorde och nu nästan 25 år senare är det en mkt tydlig sak som sticker ut (ett livsval), som faktiskt stämmer men resten är saker som man kan säga stämmer litegrann, beror på hur man väljer att tolka det. Jag väljer att tolka det som ganska generella saker som skulle kunna stämma på många (tex att jag skulle få 2 barn)
Min mamma var hos samma person och kom därifrån helt omskakad. Kvinnan hade tagit upp en sak som bara min mamma och pappa kände till, en familjehemlighet. Mamma berättade om det för mig då, jag hade inte vetat om saken som barn. Det var även andra saker som stämde, hon berättade tex om oss barn, utan att ens veta hur många vi var eller något, men väldigt mycket stämde in på oss. Det här var innan internets tid så hon hade inte kunnat googla oss.
Jag var även hos ett annat medium nåt halvår senare men det var nog en riktig kvacksalvare. Hon sa jag var i ett förhållande (var jag inte), tror hon såg att jag hade märken på ena fingret efter en ring som jag inte längre hade på mig. Lät henne prata på ett tag om detta förhållande, tills jag sa att jag var singel. Då såg hon helt förvirrad ut.
Sen sa hon saker som jag omöjligen kan kontrollera: att jag varit dansare i ett tidigare liv(det syntes på min gångstil sa hon. haha, jag dansar aldrig) , att jag haft en vingård i Frankrike i ett annat liv (hon fick veta att jag gillar språk och då menade hon att det berodde på detta) osv osv
Rätt olika de här två kvinnorna, med andra ord. Jag tror rätt många som utger sig för att vara medier är som den sista.