• Mamman2015

Medium, påhittat eller ej?

Hej

Jag är nog ganska andlig av mig och tror på en högre makt, jag tror även att folk kanske har förmågan att se och höra saker som inte andra kan. Detta behöver nödvändigtvis inte vara att de ser dem i samma rum utan de kanske ser dem i drömmar eller annat. Finns det några så kallade medium här på fl? Vad är det egentligen Ni ser? Min mamma är jätteskeptisk till allt sånt här men gick ändå till ett medium igår då en vän lyckats övertala henne, hon var dock lika skeptisk efteråt och dessutom 1000 kr fattigare. Kvinnan hade då fått kontakt med diverse döda i rummet som hade pratat till min.mamma, och ja en del kunde väl stämma, men inget specifikt som stack ut. Är det inte lite en tolkningsfråga? Hon hade tex beskrivit min mammas personlighet ganska likt sanningen men är det inte så att de kan tolka det de ser också? Att de läser av människor helt enkelt? Fler med erfarenheter?

• Svar på tråden Medium, påhittat eller ej?
  • Anonym (ml)

Läs på om "cold reading" så förstår du vad de flesta sk medier sysslar med

Sen tror jag säkert det finns vissa människor som är mer lyhörda än oss andra och kanske kan "se" saker men de är nog rätt ovanliga.

Har hört om medier som kallar sig vägledare så om någon kritiserar det de sagt säger de att det är ju bara vägledning.

jag och min mamma var hos ett känt medium för ganska många år sen (kvinnan är död sen länge). Jag som var ganska ung, 25 år, fick inte ut så speciellt mycket då, hon pratade mkt om framtiden och det kunde jag ju inte veta. Har dock sparat alla anteckningar jag gjorde och nu nästan 25 år senare är det en mkt  tydlig sak som sticker ut (ett livsval), som faktiskt stämmer men resten är saker som man kan säga stämmer litegrann, beror på hur man väljer att tolka det. Jag väljer att tolka det som ganska generella saker som skulle kunna stämma på många (tex att jag skulle få 2 barn) 

Min mamma var hos samma person och kom därifrån helt omskakad. Kvinnan hade tagit upp en sak som bara min mamma och pappa kände till, en familjehemlighet. Mamma berättade om det för mig då, jag hade inte vetat om saken som barn. Det var även andra saker som stämde, hon berättade tex om oss barn, utan att ens veta hur många vi var eller något, men väldigt mycket stämde in på oss. Det här var innan internets tid så hon hade inte kunnat googla oss.

Jag var även hos ett annat medium nåt halvår senare men det var nog en riktig kvacksalvare. Hon sa jag var i ett förhållande (var jag inte), tror hon såg att jag hade märken på ena fingret efter en ring som jag inte längre hade på mig. Lät henne prata på ett tag om detta förhållande, tills jag sa att jag var singel. Då såg hon helt förvirrad ut.
    Sen sa hon saker som jag omöjligen kan kontrollera: att jag varit dansare i ett tidigare liv(det syntes på min gångstil sa hon. haha, jag dansar aldrig) , att jag haft en vingård i Frankrike i ett annat liv (hon fick veta att jag gillar språk och då menade hon att det berodde på detta) osv osv 

Rätt olika de här två kvinnorna, med andra ord. Jag tror rätt många som utger sig för att vara medier är som den sista. 

• Anonym (Happ)
    Anonym (ml) skrev 2016-10-30 10:12:05 följande:

Läs på om "cold reading" så förstår du vad de flesta sk medier sysslar med

Sen tror jag säkert det finns vissa människor som är mer lyhörda än oss andra och kanske kan "se" saker men de är nog rätt ovanliga.

Har hört om medier som kallar sig vägledare så om någon kritiserar det de sagt säger de att det är ju bara vägledning.

jag och min mamma var hos ett känt medium för ganska många år sen (kvinnan är död sen länge). Jag som var ganska ung, 25 år, fick inte ut så speciellt mycket då, hon pratade mkt om framtiden och det kunde jag ju inte veta. Har dock sparat alla anteckningar jag gjorde och nu nästan 25 år senare är det en mkt  tydlig sak som sticker ut (ett livsval), som faktiskt stämmer men resten är saker som man kan säga stämmer litegrann, beror på hur man väljer att tolka det. Jag väljer att tolka det som ganska generella saker som skulle kunna stämma på många (tex att jag skulle få 2 barn) 

Min mamma var hos samma person och kom därifrån helt omskakad. Kvinnan hade tagit upp en sak som bara min mamma och pappa kände till, en familjehemlighet. Mamma berättade om det för mig då, jag hade inte vetat om saken som barn. Det var även andra saker som stämde, hon berättade tex om oss barn, utan att ens veta hur många vi var eller något, men väldigt mycket stämde in på oss. Det här var innan internets tid så hon hade inte kunnat googla oss.

Jag var även hos ett annat medium nåt halvår senare men det var nog en riktig kvacksalvare. Hon sa jag var i ett förhållande (var jag inte), tror hon såg att jag hade märken på ena fingret efter en ring som jag inte längre hade på mig. Lät henne prata på ett tag om detta förhållande, tills jag sa att jag var singel. Då såg hon helt förvirrad ut.

Sen sa hon saker som jag omöjligen kan kontrollera: att jag varit dansare i ett tidigare liv(det syntes på min gångstil sa hon. haha, jag dansar aldrig) , att jag haft en vingård i Frankrike i ett annat liv (hon fick veta att jag gillar språk och då menade hon att det berodde på detta) osv osv 

Rätt olika de här två kvinnorna, med andra ord. Jag tror rätt många som utger sig för att vara medier är som den sista. 

Ja. Jag tror också det. Hon hade även sagt vad för typ av min man behöver och det stämde ju men det kan hon ju ha tolkat eller läst in av min mammas personlighet. Hade kunnat stämma på de flesta. Hon sa. Som sagt en del saker som mamma kunde tolka som.att de skulle kunna stämma men inte så att hon blev övertygad.
  • Jenna Eriksdotter

Det är ju farligt att tro att någon skulle besitta sådana egenskaper. Skulle jag gå till ett medium och fråga 10 komplexa frågor om framtiden och alla svar visade dig stämma till 100% så är det ändå mer sannolikt att jag själv tolkat svaren så dom ska passa. Av all den information vi har om världen och hur den funkar så finns det inget som tyder på att folk skulle ha egenskaper av den typ medium utger sig för att ha. Om ens en ända människa skulle besitta dessa egenskaper så skulle det innebära ett enormt stort värde för hela världen och alla skulle använda sig av denna människa i alla områden. Men så är det inte.

Svar på tråden Medium, påhittat eller ej?