• Anonym (Ts)

Umgängesrätt vad gäller, hjälp

Jag skulle nu vilja ha hjälp med vad som är rätt eller fel i denna tvist.

Är skild sedan två år tillbaka där mitt ex, barnens pappa har ensamvårdnad om barnen 11, 17, och den stora är ju nu 19år. 11-åringen kommer till mig varannan helg, bor ca 2,5mil ifrån barnen.

Tjafset om barnen börjar alltid då han är onykter och får då en massa sms hela tiden där det skrivs både det ena och det andra. Nu senast så kom tjafset upp att 11-åringen behöver nya kläder. Han påstår nu att om jag själv väljer att köpa kläder till sonen som jag vill att han har hos mig så ska jag skicka med dom till pappan bara för att. Men jag vet med största sannolikhet att dom kläderna inte kommer att komma tillbaka till mig något mer. Vad gäller det i detta, han kan väl inte kräva det av mig?

När han sen skickar sms till sonen om att mamma är dum och en jävla kossa blir jag orolig. Sonen vill nu inte åka hem till. Vad gör jag, vill inte tvinga dit han.

Pappan påstår också att bara för att jag har flyttat så är det mitt ansvar att både hämta och lämna sonen. Men jag har hört att man delar på det. Vad gäller?

Om jag bara har umgängesträtt hur mycket mer kan han kräva att jag ska betala till han mer än ballskatten som jag sätter in direkt på hans konto varje månad.

Pappan dricker som sagt alkohol nästan varje dag, inte mycket men ändå. Kan bli ett par burkar öl!

Hoppas att jag kan få lite hjälp eller åtminstone en klarhet hur jag ska göra. Det tar på krafterna och jag orkar inte hur mucket som helst. Jag har gått ner i arbetstid, från 100% till 50% för att jag inte orkar med allt tjafs. Då jag anser att det trakasserier det han håller på med.

• Svar på tråden Umgängesrätt vad gäller, hjälp
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-29 07:21:23 följande:

Är skild sedan två år tillbaka där mitt ex, barnens pappa har ensamvårdnad om barnen 11, 17, och den stora är ju nu 19år. 11-åringen kommer till mig varannan helg, bor ca 2,5mil ifrån barnen.

Tjafset om barnen börjar alltid då han är onykter och får då en massa sms hela tiden där det skrivs både det ena och det andra. Nu senast så kom tjafset upp att 11-åringen behöver nya kläder. Han påstår nu att om jag själv väljer att köpa kläder till sonen som jag vill att han har hos mig så ska jag skicka med dom till pappan bara för att. Men jag vet med största sannolikhet att dom kläderna inte kommer att komma tillbaka till mig något mer. Vad gäller det i detta, han kan väl inte kräva det av mig?

När han sen skickar sms till sonen om att mamma är dum och en jävla kossa blir jag orolig. Sonen vill nu inte åka hem till. Vad gör jag, vill inte tvinga dit han.

Pappan påstår också att bara för att jag har flyttat så är det mitt ansvar att både hämta och lämna sonen. Men jag har hört att man delar på det. Vad gäller?

Om jag bara har umgängesträtt hur mycket mer kan han kräva att jag ska betala till han mer än ballskatten som jag sätter in direkt på hans konto varje månad.

Pappan dricker som sagt alkohol nästan varje dag, inte mycket men ändå. Kan bli ett par burkar öl!

Hoppas att jag kan få lite hjälp eller åtminstone en klarhet hur jag ska göra. Det tar på krafterna och jag orkar inte hur mucket som helst. Jag har gått ner i arbetstid, från 100% till 50% för att jag inte orkar med allt tjafs. Då jag anser att det trakasserier det han håller på med.

Har ni ett fastställt umgängesavtal?
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-29 07:32:43 följande:

Har ni ett fastställt umgängesavtal?

Nej det finns det inte!

Tror det är svårt att få till ett sådant då han kommer att kräva mycket av mig.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-29 07:36:24 följande:

Nej det finns det inte!

Tror det är svårt att få till ett sådant då han kommer att kräva mycket av mig.

Tycker ni ska gå till familjerätten och reda ut saker som tider, pengar, hämtning, lämning, kommunikation.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-29 07:42:02 följande:

Tycker ni ska gå till familjerätten och reda ut saker som tider, pengar, hämtning, lämning, kommunikation.

Inte så lätt att sammarbeta med en idiot och som sen sms hela tiden om både det ena och det andra. Frågan är hur jag ska kunna lösa situationen som den är nu på bästa sätt. Sonen vill inte till pappan!!
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-29 07:21:23 följande:

Saker du köper till barnet har han ingen rätt att kräva att du skickar med. Vi har under alla år med bonusdottern (från två års ålder till tonåring) hade nästintill vattentäta skott mellan hemmen just av den anledningen att saker aldrig kommit tillbaka. Hon har en välfylld garderob hos oss som hon använder när hon är här. När hon blev tonåring och kunde ta ansvar för saker själv har hon ibland tagit med favoritkläder hem till mamma - det är hennes kläder och favoritsaker är till för att användas - men då behöver barnet som sagt själv kunna ansvara för att saker kommer tillbaka så det finns kläder när barnet behöver.

Pappan går helt klart över gränsen om han skickar sådana sms till sonen. Hur kommer det sig att barnen valt att bo med pappan? De är ju såpass stora att de själva får välja. Inte den yngsta men med tanke på att barnens vilja tas i beaktning när sådana frågor avgörs och pappan fått igenom egen vårdnad så känns det som att det ligger en del bakom? Men om pappan missköter barnen skall du naturligtvis göra något åt det. Med bara 2.5 mil kan ju det yngsta bo växelvis tex.

Ja, huvudansvaret att hämta och lämna ligger på umgängesföräldern. Speciellt om umgängesföräldern är den som flyttat. Många kör varannan väg ändå, vilket jag personligen anser vara "rätt" men det är inget som krävs av boendeföräldern. Tvärtom står det i föräldrabalken att huvudansvaret ligger hos umgängesföräldern. Det står även att boendeföräldern skall bidra till resorna ekonomiskt efter förmåga men dels behövs det ett domslut dels är praxis att det gäller att man bidrar till resor som överstiger 10 mil. Ni har bara 2.5 mil och helt ärligt förstår jag pappan. Har du valt att flytta är det en väldigt liten bit för att hämta om du vill träffa barnen.

Gällande underhåll. För det första förstår jag inte vad du menar med ballskatten?

Men - numera är det meningen att man själva gemensamt skall räkna ut vad underhållet skall vara på. Barnens faktiska kostnad. Om ni inte kommer överens får ni till att börja med ta in försäkringskassan och då blir summan 1573. De räknar ut vad du kan räknas kunna betala och kräver in det från dig. De räknar på din inkomst två år tillbaka i tiden. Vill pappan ha mer än 1573 får ni antingen komma överens om det eller så får han stämma dig. Summan gäller naturligtvis per barn. Och det är helt underhåll som gäller sålänge barnen inte bor växelvis.

Så full summa för de två yngsta. Går den äldsta på gymnasiet så är det fullt underhåll även där.

Några burkar om dagen vet jag inte hur det påverkar. Det är många som dricker ett eller två glas vin eller öl till maten och en whiskey efteråt tex. Sålänge det inte påverkar ens förmåga att tagande om barnen låter det mer som smutskastning för att ni har olika åsikter. Blir han däremot full och beter sig illa är det en annan sak.

Sluta svara på sms när han är onykter. Det kan kanske klassas som trakasserier. Men knappast resten av det du beskriver.

Mitt "hetaste" tips är att ni går på samarbetssamtal hos familjerätten.

Just det ja - iomed att du inte är vårdnadshavare så Jo, då begår du ett brott om du vägrar lämna tillbaka barnet efter umgänget. Hade du varit vårdnadshavare gäller ngt andra regler.

Har ni någon dom på umgänge?
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-29 07:46:21 följande:

Inte så lätt att sammarbeta med en idiot och som sen sms hela tiden om både det ena och det andra. Frågan är hur jag ska kunna lösa situationen som den är nu på bästa sätt. Sonen vill inte till pappan!!

Då stämmer du honom på umgängesschema och fastställt underhåll. Om du anser att barnen vanvårdas stämmer på vårdnad och boende - men hur fick han ensam vårdnad från början?
  • Anonym (.)

Om du flyttat får du ju rimligen fixa transport av barn. Det säger sig självt eller hur.

Samtidigt är barnen stora nog att åka själva.

• Anonym (Mam)

Hur kommer det sig att han har ensam vårdnad?

• lgfg

vi har delad vårdnad om vårt barn, men nu har saker och ting förändrats så att jag inte känner att det är en trygg miljö för vårt barn att vara hos fadern.
    Jag har varit där vid flera tillfällen för att hämta vårt barn när h*n har varit hos honom. Det luktar kattkiss i hela huset även barnets kläder , som jag har köpt, luktar kiss. Nu har dom tagit in en hund som får gå med munkavel eller vara inlåst i ett rum för den inte går ihop med de andra hundarna dom har. Visar även aggression mot andra män, då den blivit misshandlad av tidigare ägare.  Jag anser inte att det är en trygg miljö för vårt barn att vara i. Jag har meddelat fadern om vad jag tycker och även sagt att jag inte vill att vårt barn ska komma hem till honom utan att han kan komma och hälsa på istället. Vårt barn är nyss fyllda 1 år.
    Fadern har barnet en natt varannan vecka, de har alltså mindre än 24 timmar tillsammans på den tiden barnet är där.
    Jag sa till fadern att när hundarna gå ihop med varandra och hunden inte längre visar någon aggression så får barnet komma dit som vi bestämt sen tidigare.
    Jag hindrar honom inte från att träffa barnet, utan har sagt att han får komma och hälsa på istället. Gör jag fel i något av detta?

• Anonym (asdf)

Har ni gemensam vårdnad eller har pappan enskild?

• lgfg
    lgfg skrev 2016-11-20 10:26:01 följande:

vi har delad vårdnad om vårt barn, men nu har saker och ting förändrats så att jag inte känner att det är en trygg miljö för vårt barn att vara hos fadern.
    Jag har varit där vid flera tillfällen för att hämta vårt barn när h*n har varit hos honom. Det luktar kattkiss i hela huset även barnets kläder , som jag har köpt, luktar kiss. Nu har dom tagit in en hund som får gå med munkavel eller vara inlåst i ett rum för den inte går ihop med de andra hundarna dom har. Visar även aggression mot andra män, då den blivit misshandlad av tidigare ägare.  Jag anser inte att det är en trygg miljö för vårt barn att vara i. Jag har meddelat fadern om vad jag tycker och även sagt att jag inte vill att vårt barn ska komma hem till honom utan att han kan komma och hälsa på istället. Vårt barn är nyss fyllda 1 år.
    Fadern har barnet en natt varannan vecka, de har alltså mindre än 24 timmar tillsammans på den tiden barnet är där.
    Jag sa till fadern att när hundarna gå ihop med varandra och hunden inte längre visar någon aggression så får barnet komma dit som vi bestämt sen tidigare.
    Jag hindrar honom inte från att träffa barnet, utan har sagt att han får komma och hälsa på istället. Gör jag fel i något av detta?

en otrygg miljö ska de ju stå
  • lgfg
    Anonym (asdf) skrev 2016-11-20 10:28:54 följande:

Har ni gemensam vårdnad eller har pappan enskild?

om de va till mej du skrev så har vi gemensam vårdnad
Svar på tråden Umgängesrätt vad gäller, hjälp