• messijah123

Starta konkurrerande verksamhet med bolaget där jag jobbar

Hej!
    Jag jobbar i dagsläget som personlig assistent men tänker i framtiden starta upp mitt egna assistansbolag. Jag har tänkt göra detta samtidigt som jag jobbar som personlig assistent hos mitt nuvarande bolag där jag är anställd. Sedan är tanken att jag startar mitt egna och tar över den brukare jag jobbar för nu men han är fast hos assistansbolaget där jag nu är anställd. Hur funkar det då? Jag vill ju inte bli anmäld eller hamna i tvist med min chef för att jag startar en konkurrerande verksamhet. Hur ska jag gå tillväga för att det ska kunna ske lagligt?
  • Svar på tråden Starta konkurrerande verksamhet med bolaget där jag jobbar
  • Kjell2
    messijah123 skrev 2016-10-29 06:38:51 följande:
    Hej!
    Jag jobbar i dagsläget som personlig assistent men tänker i framtiden starta upp mitt egna assistansbolag. Jag har tänkt göra detta samtidigt som jag jobbar som personlig assistent hos mitt nuvarande bolag där jag är anställd. Sedan är tanken att jag startar mitt egna och tar över den brukare jag jobbar för nu men han är fast hos assistansbolaget där jag nu är anställd. Hur funkar det då? Jag vill ju inte bli anmäld eller hamna i tvist med min chef för att jag startar en konkurrerande verksamhet. Hur ska jag gå tillväga för att det ska kunna ske lagligt?
    Kolla ditt anställningsavtal.
  • Höger
    messijah123 skrev 2016-10-29 06:38:51 följande:
    Hej!
    Det kan du inte. Du får inte starta konkurrerande verksamhet.

Däremot är det möjligt att du kan göra det ändå och hoppas att det inte upptäcks. Det är dock legitimt skäl för uppsägning.
  • Petter och jag

Det kom rätt nyligen en dom om det, där anställda på ett assistansföretag startade eget och tog med sig kunder. Har ingen länk, men borde gå att Googla fram, tror det var Handen Assistans och Västgöta Assistans (eller så hette de något snarlikt).

Och kolla i ditt anställningsavtal.

• messijah123

Precis, jag har lät det angående handens assistans. Men har för mig att det handlade om att personen som startade eget tog med sin kundregister, register på alla assistenter mm. så att det förra bolaget förlorade massor på det.

Hur funkar det om jag säger till chefen att jag tänkt starta eget? Kan han då vägleda mig om vad jag får och inte får göra?

Svar på tråden Starta konkurrerande verksamhet med bolaget där jag jobbar