• Man Redo

Ensam vårdnad

Jag har ett barn med en kvinna från ett grannland som jag träffade i Sverige. Vi avslutade vårt förhållande och efter ett halvår så hade hon svårt att hitta bostad här, då frågade hon mig om jag kunde skriva på papper och låta henne flytta med barnet till grannlandet hon kommer ifrån. Jag svarade ja och skrev under de papper hon ville ha underskrivna.

Nu, tre månader senare, har hon tagit kontakt med en advokat i sitt land som skickat ett dokument där jag ska skriva under så att hon får ensam vårdnad.

Ska jag göra det?

Det står att om jag inte gör det så kommer jag att bli stämd i tingsrätt i grannlandet, och att det då kommer kosta mig pengar.

Barnet är svenskt. Kan jag bli stämd i grannlandet? Kan hon få ensam vårdnad om barnet såhär?

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Connie07

Men det är väl ok att hon tar vårdnaden?Du kan ju träffa barnet mycket ändå.

• Man Redo

Vi hörs per mejl och sms och telefon mest eftersom det är knepigt att åka.

• Man Redo

Ja på ett sätt är det väl ok. Men jag vet inte riktigt vad det innebär, till exempel kan hon ju bestämma sig för att flytta varsomhelst då, eller byta efternamn på barnet och annat som jag inte skulle vilja.

Dessutom kunde hon ju frågat istället. Vi är inte alls ovänner och hittills har hon ju fått allt hon frågat om, så att hon skaffat en advokat helt plötsligt väcker frågetecken.

• Connie07
    Man Redo skrev 2016-10-27 17:50:55 följande:

Ja på ett sätt är det väl ok. Men jag vet inte riktigt vad det innebär, till exempel kan hon ju bestämma sig för att flytta varsomhelst då, eller byta efternamn på barnet och annat som jag inte skulle vilja.

Dessutom kunde hon ju frågat istället. Vi är inte alls ovänner och hittills har hon ju fått allt hon frågat om, så att hon skaffat en advokat helt plötsligt väcker frågetecken.

Jag skulle ha frågat henne.Oavsett är du barnets pappa.Att flytta och så,barnet bor ju redan långt borta.Och barnet har mammas efternamn?
  • Man Redo

Barnet har mitt efternamn.

Att fråga henne ger ju väldigt lite nu när hon gör saker som inte är överenskomna.

• a no nym

Ärligt talat så verkar du ju inte bry dig så mkt om barnet eftersom du lät henne flytta med barnet till ett annat land. Jag förstår att hon vill ha enskild vårdnad eftersom det underlättar enormt i vardagen i allt från ansökan till skolan, flytt till Nytt boende, läkarbesök etc.

Jag vill vända på det. Varför skulle du neka henne enskild vårdnad? Umgängesrätten är ju en separat fråga och har inte med själva vårdnaden att göra.

• Man Redo

Det vill jag eventuellt inte.

Jag ställde ju en del frågor i min TS, och det är de frågorna jag söker svar på.

• a no nym

Varför vill du inte svara på min fråga ?

Men ok, jag är övertydlig, Om du ska skriva på eller ej avgör du själv, inte vi okända människor på ett forum. Men. Ja. Du kan bli stämd och då är det brukligt att anlita en advokat vilket blir kostsamt.

Lycka till med din krigföring.

• Man Redo

Haha, nu är det ju inte jag som för något krig alls som ju framgår.

Jag har fått ett rätt hotfullt brev från ingenstans och funderar på hur jag ska förhålla mig till det.

• Connie07

Men ring till advokaten och fråga.Svara sen hur du vill.Vill du träffa barnet ofta?

• Dixie
    Man Redo skrev 2016-10-27 17:47:15 följande:

Vi hörs per mejl och sms och telefon mest eftersom det är knepigt att åka.

Men vad räknar du som grannland? Det kan väl inte vara så knepigt att åka om det är ett land som Sverige gränsar till ?

När hon åkte med barnet, hur såg era planer ut för umgänge? Om hon får ensam vårdnad, kommer dessa planer att ändras?
  • Nyfikna72

Det kan ju vara så att det är en ny man i bilden som vill adoptera. Det är ju enklare att ta detta den här vägen än att fråga dig om lov............

• Connie07
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 09:01:37 följande:

Det kan ju vara så att det är en ny man i bilden som vill adoptera. Det är ju enklare att ta detta den här vägen än att fråga dig om lov............

Biologiska pappan måste bli frågad och godkänna det först,eller hur?
  • kmb70
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 09:01:37 följande:

Förenklar nog inte nämnvärt. Spelar ingen roll om mamman har hela vårdnaden, adoption får hon aldrig igenom utan pappans medgivande.
Svar på tråden Ensam vårdnad