Traktamente
Tja,
en sak jag inte får ihop.
Om jag köper mat på tjänsteresa (med övernattning) för privata pengar (redan skattade) låt säga 300 kr så kan jag ta ut skattefritt traktamente från enskild firma på ett belopp X.
Om jag låter den enskilda firman köpa maten (pengar som ej ännu är skattade för) så kan jag också få ut ett skattefritt traktamente på belopp X men minus kostavdrag och kostförmån eftersom jag nu fått detta av företaget. Alltså ett lägre traktamentsbelopp.
Men i det andra fallet så är pengarna inte avdragsgilla i företaget då det inte handlar om någon representation. Vilket innebär att summan 300 kr kommer ändå att tas upp som ett + resultat och skattas för i firman.
I båda fallen så kommer jag som äger den enskilda firman att få skatta för dessa 300 kr antingen som privata medel eller som en icke avdragsgill kostnad i företaget.
Så där är det samma. Men bara för att jag lät dessa 300 kr gå från företagskontot istället för privatkontot så blir traktamentet lägre som jag får ta ut skattefritt.
Hur kan det bli så? Tycker inte det verkar logiskt?
Då är det alltid bättre att betala dessa 300 kr från sitt privatkonto eftersom du kommer få ut mer traktamente och summa sumarum betalat lägst skatt.