• CFly

Traktamente

Tja,

en sak jag inte får ihop.

Om jag köper mat på tjänsteresa (med övernattning) för privata pengar (redan skattade) låt säga 300 kr så kan jag ta ut skattefritt traktamente från enskild firma på ett belopp X.

Om jag låter den enskilda firman köpa maten (pengar som ej ännu är skattade för) så kan jag också få ut ett skattefritt traktamente på belopp X men minus kostavdrag och kostförmån eftersom jag nu fått detta av företaget. Alltså ett lägre traktamentsbelopp.

Men i det andra fallet så är pengarna inte avdragsgilla i företaget då det inte handlar om någon representation. Vilket innebär att summan 300 kr kommer ändå att tas upp som ett + resultat och skattas för i firman.

I båda fallen så kommer jag som äger den enskilda firman att få skatta för dessa 300 kr antingen som privata medel eller som en icke avdragsgill kostnad i företaget. 

Så där är det samma. Men bara för att jag lät dessa 300 kr gå från företagskontot istället för privatkontot så blir traktamentet lägre som jag får ta ut skattefritt. 

Hur kan det bli så? Tycker inte det verkar logiskt? 

Då är det alltid bättre att betala dessa 300 kr från sitt privatkonto eftersom du kommer få ut mer traktamente och summa sumarum betalat lägst skatt. 

• Svar på tråden Traktamente
  • ensam1

Nu blandar du ihop det. Om du är på tjänsteresa så kan du endera få traktamente eller "resa på räkning". Alltså endera betalar du allt själv och tar ut traktamente (vilket i praktiken innebär att det är snabbmat typ Donken som gäller om du ska gå + på traktamentet. I det andra fallet står företaget för alla kostnader och gör avdrag för dem som vilken resekostnad som helst
    Är du resa finns ju inga krav på representation det är bara om du går ut och äter där företaget finns

• CFly
    ensam1 skrev 2016-10-29 23:24:24 följande:

Nu blandar du ihop det. Om du är på tjänsteresa så kan du endera få traktamente eller "resa på räkning". Alltså endera betalar du allt själv och tar ut traktamente (vilket i praktiken innebär att det är snabbmat typ Donken som gäller om du ska gå + på traktamentet. I det andra fallet står företaget för alla kostnader och gör avdrag för dem som vilken resekostnad som helst
    Är du resa finns ju inga krav på representation det är bara om du går ut och äter där företaget finns

Njae, inte riktigt. 

Även om du har ett företag som betalar alla kostnader så har du rätt till ett traktamente minus avdrag för de delar företaget har betalat. 

Även om företaget betalat all mat så blir det kvar en liten del traktamente som kan betalas ut till dig ändå. 

Sen kan du ha alla varianter av att företaget betalar vissa måltider och du privat vissa osv. Så visst går det blanda bäst du vill och avdrag görs enligt nedan citerat från skatteverket.

Och om ett företag ska betala mat som inte är representation så ska den kostnaden inte vara avdragsgill. 

Minskning för kost

Om arbetsgivaren bekostat den anställdes måltidskostnader under tjänsteresan ska det skattefria traktamentet minskas, eftersom han då inte haft ökade måltidskostnader. Kost som obligatoriskt ingår i priset på allmänna transportmedel ska inte minska traktamentet. Om arbetsgivaren har bekostat alla måltider kan endast traktamente för småutgifter betalas ut skattefritt. Detta motsvarar 10 % av maximibeloppet.

Minskning för kost görs enligt följande tabell:

Schablonavdrag för ökade utgifter

Minskning bör ske med: Frukost, lunch och middag 198 kr

Lunch och middag 154 kr

Lunch/middag 77 kr

Frukost 44 kr

Svar på tråden Traktamente