• Anonym (Kokar)

Vad ska jag göra åt min dotters elaka lärare?

Hej. Är väldigt arg just nu och ska berätta kortfattat vad som har hänt.

Min dotter som är 16 år kommer hem till mig efter skolan och är fruktansvärt ledsen. Hon berättar att hennes lärare skällt ut henne inför hennes kompisar och att hon skämdes jättemycket. Har hört många historier om denna lärare förut dessutom, min dotter klagar ofta över att läraren skäller ut folk obefogat eller förminskar eleverna.

Min dotter är väldigt blyg och försiktig, hon skäms så hon vet inte vart hon ska ta vägen, stackarn. Hon berättar att hon hade gått på toaletten för att snyta sig och läraren hade skällt ut henne för att hon hade varit borta i 10 minuter.

Jag vill verkligen ta ett snack med den här kvinnan, ska jag ta det med henne direkt eller med min dotters mentor kanske? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vad ska jag göra åt min dotters elaka lärare?
  • Carambolan

Din dotter är 16 år. Jag tycker att du ska stötta henne att själv hantera situationen i första hand. Du måste både hjälpa henne ur skamkänslorna (ingen annan lär bry sog det minsta om att läraren blev sur för att hon var borta länge, lärare skäller ju på elever av alla möjliga anledningar varenda dag) och sedan hjälpa henne med konstruktiva råd att komma vidare. Att prata med sin mentor låter som en jättebra väg framåt om hon inte vill konfrontera den elaka läraren direkt. Att hon är blyg och försiktig gör det ännu viktigare att du hjälper henne att hantera situationen själv så att hon lär sig. Vuxenlivet är fyllt av kritik och konfrontationer.

• Anonym (Kokar)
    Carambolan skrev 2016-10-27 14:00:49 följande:

Din dotter är 16 år. Jag tycker att du ska stötta henne att själv hantera situationen i första hand. Du måste både hjälpa henne ur skamkänslorna (ingen annan lär bry sog det minsta om att läraren blev sur för att hon var borta länge, lärare skäller ju på elever av alla möjliga anledningar varenda dag) och sedan hjälpa henne med konstruktiva råd att komma vidare. Att prata med sin mentor låter som en jättebra väg framåt om hon inte vill konfrontera den elaka läraren direkt. Att hon är blyg och försiktig gör det ännu viktigare att du hjälper henne att hantera situationen själv så att hon lär sig. Vuxenlivet är fyllt av kritik och konfrontationer.

Det har du rätt i. Antar att jag blev lite flr beskyddande när jag är arg. Självklart har jag sagt att hon själv borde prata med någon (till exempel mentorn då) men hon vågar inte för hon är helt säker på att mentorerna kommer vara på den arga lärarens sida.

Kanske att jag följer med henne dit, hon får prata själv men jag är med som stöd. Jag blev bara helt vild av vrede, du vet hur det kan vara.
  • Stårschan

Men hade hon verkligen varit borta i 10 minuter (en fjärdedels lektion) för att snyta sig? Det låter ju väldigt märkligt. Sen hör det förstås till god ton att man meddelar orsak till varför man nödvändigtvis ska lämna klassrummet under pågående lektion, men det hoppas jag att hon gjorde.

Det hade varit intressant att höra lärarens och övriga elevers version av vad som hände också.

• Anonym (Kokar)
    Stårschan skrev 2016-10-27 14:07:59 följande:

Men hade hon verkligen varit borta i 10 minuter (en fjärdedels lektion) för att snyta sig? Det låter ju väldigt märkligt. Sen hör det förstås till god ton att man meddelar orsak till varför man nödvändigtvis ska lämna klassrummet under pågående lektion, men det hoppas jag att hon gjorde.

Det hade varit intressant att höra lärarens och övriga elevers version av vad som hände också.

Känner samma. Sedan när är lektionerna 40 minuter?

Men jag håller med dig, och ja hon sa att hon hade meddelat det. Hon blöder näsblod kan jag tillägga som ha att det var det som tog tid.
  • Anonym (Kränkt?)
    Anonym (Kokar) skrev 2016-10-27 13:56:20 följande:

Hej. Är väldigt arg just nu och ska berätta kortfattat vad som har hänt.

Min dotter som är 16 år kommer hem till mig efter skolan och är fruktansvärt ledsen. Hon berättar att hennes lärare skällt ut henne inför hennes kompisar och att hon skämdes jättemycket. Har hört många historier om denna lärare förut dessutom, min dotter klagar ofta över att läraren skäller ut folk obefogat eller förminskar eleverna.

Min dotter är väldigt blyg och försiktig, hon skäms så hon vet inte vart hon ska ta vägen, stackarn. Hon berättar att hon hade gått på toaletten för att snyta sig och läraren hade skällt ut henne för att hon hade varit borta i 10 minuter.

Jag vill verkligen ta ett snack med den här kvinnan, ska jag ta det med henne direkt eller med min dotters mentor kanske? Vad hade ni gjort?

Om din dotter kände sig kränkt ska du ta upp det med rektorn på skolan.

Kränkande behandling ska inte förekomma.

Min son på 8 år blev också utskälld av lärare så han började gråta och skämdes för det.

Vi kontaktade rektor eftersom den här pedagogen brukar skrika på barnen.

Rektor hade samtal med min son och pratade även med pedagogen i fråga.
  • Anonym (123)

Ta upp det med rektorn om du är helt säker på att din dotter berättar hela sanningen.

• Anonym (Sluta curla era barn (83:a))

För fan man måste väl kunna ta emot en utskällning. Folk blir kränkta för minsta lilla nu för tiden. Tänk när en annan var liten och läraren kunde skälla ut en inte gick man till rektorn för det. Det är inte konstigt att barn och ungdomar inte respekterar varandra och vuxna på samma sätt längre när föräldrar behandlar dom som små prinsessor och prinsar. Om du skäller ut ditt barn hemma så att det börjar gråta kränker du ditt barn då med? Nä varken förskole personal eller lärare för ryta till längre för att då är det så synd om barnen. Man får ju knappt ta tag i barnens arm förrän folk säger att man slår barnen. Nä skärpning tycker jag annars kommer samhället gå åt helvete om barnen ska börja bestämma allt. Det är vi vuxna som bestämmer inte barnen..

Svar på tråden Vad ska jag göra åt min dotters elaka lärare?