• Annaspilar

köpa ny bil

Hejsan. Jag går i tankar på en ny bil och funderar på om både jag och min sambo ska stå som ägare på bilen. Hur ser ni på saken? Är nyfiken. Även på lånet tänker jag då.

• Svar på tråden köpa ny bil
  • cloudberry79

Rent praktiskt kan bara en person stå som ägare till en bil i bilregistret. Beroende på låneform är det olika om man står själv eller med medsökande. Så länge ni inte har samboavtal och köper bilen för gemensamt bruk så är den gemensam vid en ev bodelning.

Just NO.
  • Annaspilar
    cloudberry79 skrev 2016-10-27 11:36:02 följande:

Rent praktiskt kan bara en person stå som ägare till en bil i bilregistret. Beroende på låneform är det olika om man står själv eller med medsökande. Så länge ni inte har samboavtal och köper bilen för gemensamt bruk så är den gemensam vid en ev bodelning.

Just NO.
    Okej. Inget samboavtal men ska gifta oss nästa år.
  • tystlängtan

Nej, bilen är inte alls gemensam vid en bodelning om bara en står som ägare (och jag tror bara en kan stå som ägare, så om båda är med och betalar för den bör man skriva ett avtal eller liknande om att den är bådas). Det är endast bostad och bohag som automatiskt betraktas som gemensamt (vid en bodelning) om det köpts för gemensamt bruk. Däremot om ni gifter er utan äktenskapsförord så kommer den räknas in bland era gemensamma tillgångar vid en eventuell skilsmässa.

Svar på tråden köpa ny bil