• JohannaSaGo

Äter för sällan??

Min 6 veckors bebis har ätit jättebra och gått upp cirka 400g i veckan. Han har velat äta ungefär varannan till var tredje timma.

I förrgår började han sova sig igenom natten (6timmar) så i timmar utan mat :o

Och även på dagen verkar han äta mer sällan. Efter 3 timmar verkar han inte säga till och jag blir orolig om jag ska väcka han eller inte.

Är det ok att en 6 veckors kanske äter var 4e timme och sover så länge?

Läser andra forum att de flesta 6vevkors äter varje till varannan timme.

Är rädd att han på nått sätt vänjer sig att äta mindre och gå ner i vikt :och

Sätter inga väckarklockor.. och BVC har sagt att det inte bör gå mer än 5 timmar utan mat.

• Svar på tråden Äter för sällan??
  • Jasmin Karlsson

Om han mår bra annars, är pigg och frisk är det ingen fara, de reglerar det rätt bra själva. Men jag skulle nog väcka dagtid och ge mat efter 4 timmar på en så liten (eller 5 som bvc säger). Men på natten skulle jag låta honom sova.

• JohannaSaGo

Problemet om jag väcker honom efter 3-4 timmar och han själv inte vaknar så kan han ibland vägra bröstet och bara skrika.. Ibland vill han liksom fortsätta sova ett par timmar till,, ibland efter att ha kämpat länge kan han börja äta.. Men då äter han jätte frustrerat och skrikigt.. Skriker, äter, skriker, äter.. Vet int om jag ska fortsätta väcka på dagen eller låta honom bestämma.,

Jasmin Karlsson skrev 2016-10-27 14:15:26 följande:

Om han mår bra annars, är pigg och frisk är det ingen fara, de reglerar det rätt bra själva. Men jag skulle nog väcka dagtid och ge mat efter 4 timmar på en så liten (eller 5 som bvc säger). Men på natten skulle jag låta honom sova.

• isolande

Jag hade inte väckt en så liten om han inte har feber eller verkar gnällig eller missnöjd när han är vaken. Förmodligen kommer det vara såhär nån vecka, sen börjar han sova sämre igen och äta mer. Det går fram och tillbaka hela tiden.

Svar på tråden Äter för sällan??