elinos01 skrev 2016-10-26 17:20:03 följande:
På måndag börjar jag på mitt nya jobb. Ett inom svenska staten. Imorse fick jag ett positivt graviditetstest. Detta var ju såklart inget jag visste när jag tackade ja till jobbet och sa upp mig från mitt gamla. Kan dom välja att inte ge mig en fast tjänst efter provanställningen gått ut pga att jag är gravid? Får man göra så? Det låter ju knäppt men blev lite orolig nu.
Varför sa du upp dej från ett fast jobb för en provanställning? De flesta AG är generösa med att ge tjänstledighet för att prova annat jobb. Provade du att få tjänstledigt?
Varför är det en provanställning? Pratade du med dem om att du varit tvingad att säga upp en fast tjänst och att du därför helst såg att de konverterade din provanställning till en fast tjänst? Hur bemötte de i så fall detta?
De har rätt att inte förlänga provanställning utan att behöva berätta varför. Hoppas att de ändå har en viss moral och behåller dej om de varit nöjda med ditt arbete. Lycka till!
Nästa gång du vill prova nytt jobb, så testa att göra följande:
1) Be om tjänstledighet. Vägrar AG, så hör med facket om andra fått tjänstledigt för att prova nytt jobb. Har andra fått tjl. så kan du hävda praxis och också få tjl.
2) Vägrar AG ge tjl och det inte varit andra som fått tjl. så pratar du med din nya AG - helst innan du skriver på kontraktet. Berätta att din gamla AG inte beviljar tjl. och att du därför vill ha en fast tjänst. Om de inte kan erbjuda detta vill du tänka över det hela under några dagar, så du fattar rätt beslut.