• elinos01

kan dom sparka mig pga graviditet?

På måndag börjar jag på mitt nya jobb. Ett inom svenska staten. Imorse fick jag ett positivt graviditetstest. Detta var ju såklart inget jag visste när jag tackade ja till jobbet och sa upp mig från mitt gamla. Kan dom välja att inte ge mig en fast tjänst efter provanställningen gått ut pga att jag är gravid? Får man göra så? Det låter ju knäppt men blev lite orolig nu.

• Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?
  • Bibbidi

Om du har provanställning "kan" de säga upp på grund av olika anledningar trots att man egentligen inte får. Men de kan hitta på nästan vad som helst då.

Om du har FAST så kan de inte sparka dig bara för att du är gravid. Eller kan och kan, men de får inte. Då kan du anmäla dem.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Kjell2
    elinos01 skrev 2016-10-26 17:20:03 följande:

På måndag börjar jag på mitt nya jobb. Ett inom svenska staten. Imorse fick jag ett positivt graviditetstest. Detta var ju såklart inget jag visste när jag tackade ja till jobbet och sa upp mig från mitt gamla. Kan dom välja att inte ge mig en fast tjänst efter provanställningen gått ut pga att jag är gravid? Får man göra så? Det låter ju knäppt men blev lite orolig nu.

Då det inte behövs någon anledning att avsluta en provanställning så kan de bara avslut, gravid eller ickegravid.
  • Dixie
    Bul skrev 2016-10-26 18:57:48 följande:

Hej,

Nej, de kan de inte göra på ett legalt sätt.

Om det blir problem, kontakta mig: Bul.Schenker@gmail.com

Mvh Bul.

Vad baserar du det på?

Om TS har en provanställning behöve de inte ge henne fast tjänst - det är inget olagligt i det.
  • nnnnnnnn
    elinos01 skrev 2016-10-26 17:20:03 följande:
    Varför sa du upp dej från ett fast jobb för en provanställning? De flesta AG är generösa med att ge tjänstledighet för att prova annat jobb. Provade du att få tjänstledigt?

Varför är det en provanställning? Pratade du med dem om att du varit tvingad att säga upp en fast tjänst och att du därför helst såg att de konverterade din provanställning till en fast tjänst? Hur bemötte de i så fall detta?

De har rätt att inte förlänga provanställning utan att behöva berätta varför. Hoppas att de ändå har en viss moral och behåller dej om de varit nöjda med ditt arbete. Lycka till!

Nästa gång du vill prova nytt jobb, så testa att göra följande:
    1) Be om tjänstledighet. Vägrar AG, så hör med facket om andra fått tjänstledigt för att prova nytt jobb. Har andra fått tjl. så kan du hävda praxis och också få tjl.
    2) Vägrar AG ge tjl och det inte varit andra som fått tjl. så pratar du med din nya AG - helst innan du skriver på kontraktet. Berätta att din gamla AG inte beviljar tjl. och att du därför vill ha en fast tjänst. Om de inte kan erbjuda detta vill du tänka över det hela under några dagar, så du fattar rätt beslut.
  • snedtak
    nnnnnnnn skrev 2016-10-26 19:43:55 följande:
    Varför sa du upp dej från ett fast jobb för en provanställning? De flesta AG är generösa med att ge tjänstledighet för att prova annat jobb. Provade du att få tjänstledigt?

Varför är det en provanställning? Pratade du med dem om att du varit tvingad att säga upp en fast tjänst och att du därför helst såg att de konverterade din provanställning till en fast tjänst? Hur bemötte de i så fall detta?

De har rätt att inte förlänga provanställning utan att behöva berätta varför. Hoppas att de ändå har en viss moral och behåller dej om de varit nöjda med ditt arbete. Lycka till!

Nästa gång du vill prova nytt jobb, så testa att göra följande:
    1) Be om tjänstledighet. Vägrar AG, så hör med facket om andra fått tjänstledigt för att prova nytt jobb. Har andra fått tjl. så kan du hävda praxis och också få tjl.
    2) Vägrar AG ge tjl och det inte varit andra som fått tjl. så pratar du med din nya AG - helst innan du skriver på kontraktet. Berätta att din gamla AG inte beviljar tjl. och att du därför vill ha en fast tjänst. Om de inte kan erbjuda detta vill du tänka över det hela under några dagar, så du fattar rätt beslut.
    Jag antar att det beror på vad man jobbar med och vad man byter till, men i min värld ber man i allmänhet inte om tjänstledighet när man byter jobb. Däremot skulle ingen heller acceptera att säga upp sig från sin fasta tjänst och sedan påbörja en med provanställning.
  • Ekonom10

Inom staten kan man begära tjänstledighet för att prova annat jobb. Inom privat sektor finns ingen laglig rätt att kräva det. Det är helt upp till arbetsgivaren.

Att nya anställningar innefattar en provanställning verkar mer regel än undantag nu för tiden. På mitt jobb (stort börsnoterat företag) tillämpas alltid provanställning, även fast intentionen är att fastanställa efter 6 månader. Vilket görs om inte personen inte passar alls. Även hyggligt kvalificerade tjänster inom staten använder provanställning, det är inget konstigt.

Att kräva att bli anställd utan provanställning som antyds här i tråden, vilka företag gör det och varför? Bara intresserad liksom :)

Nu finns det arbetsgivare som byter ut folk i parti och minut och inte beter sig schysst, inte vet jag vilket jobb TS fått. Men, vad jag förstår kan man få sluta efter sin provanställningsperiod utan att företaget behöver ange orsak. Är det ett högre kvalificerat jobb som kräver skills behöver inte en graviditet ställa till det. Är det en tjänst som lättare kan ersättas med någon annan person finns förståss risken, även om företag aldrig skulle säga att de avbryter provanställningen pga graviditet.
    Oavsett, grattis till bebisen och hoppas att det löser sig med jobbet.

Svar på tråden kan dom sparka mig pga graviditet?