Han äter väldigt lite!
Hej!
Min son är 2 1/2 år och har på senare tid börjat välja bort kött helt och hållet. Jag har inget emot detta och tänker då att jag istället serverar vegetariska alternativ men detta fungerar heller inte speciellt bra. Börjar misstänka att det är konsistensen som inte riktigt känns bra för honom.
Jag tycker att det är viktigt med varierande nyttig kost och försöker då hitta allt som han tycker om, men som fortfarande kan vara nyttiga. Jag har aldrig och kommer aldrig tvinga mitt barn att äta något han inte vill äta.
Tyvärr är listan på vad han tycker om så pass kort att det inte längre går att variera maten längre, utan jag får laga den mat jag vet går hem hos honom 7 dagar i veckan.
Jag klagar inte, jag är glad att han äter något i varje fall, men till sist borde detta bli enformigt och även det som nu går att äta kommer att gå över till "icke-tycker-om" listan.
Jag börjar bli orolig och kommer att ta upp detta på nästa BVC träff som är mindre än en vecka. Fram tills dess, tänkte jag se om jag kanske kan komma i kontakt med föräldrar som varit i samma situation och hur detta artade sig? Vad för mat gick hem hos era barn? Hur längre höll detta i sig? Var det bara en period eller de slutade som vegetarianer? Hur kontrade ni maten så de fick i sig vitaminer och annat som är viktigt för barn att få i sig?
Väldigt tacksam för svar! :)