• Pingumamma

Haft utomkvedshavandeskap - nu gravid igen- när UL?

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap i ena äggledaren. Opererades, äggledaren fick sitta kvar. Har efter detta fått ett barn, nu gravid med nr 2.
    Jag önskar såklart att kolla upp så fort som möjligt att graviditeten sitter där den ska. Jag har ringt runt till lite olika privata gynekologiska kliniker för att boka tid men fått olika svar när detta ul ska ske. Fått från v 6-9 till svar...Även ringt 1177 men där var det inget konkret svar.

Nu har jag iaf bokat vecka 8 + 0 men osäker om jag bör boka tidigare. Mitt förra utomkveds upptäcktes då jag trodde jag fått mf i v 5 men graviditetstest slutade aldrig plussa så där var det inget akut med blödning osv... 

I första omgång är inte hjärtslag det viktigaste men det är såklart en bra känsla när man ser det slå... Ägglossningen har jag koll på.

Sammanfattat: när kan jag boka UL för att se något? Och om du haft utomkveds - vilken vecka "brast" det?

• Svar på tråden Haft utomkvedshavandeskap - nu gravid igen- när UL?
  • Sokie

Jag hade utomkvedes för några år sedan. De sa till mig att jag skulle göra UL i v. 7 när jag blev gravid igen. Jag fick ta bort äggledaren. För mig brast det kring v. 9. Lite osäker, för jag kände en oerhörd smärta redan i v. 5, hade jag varit hemma i Sverige hade jag inte tvekat på att ringa ambulansen. Men jag var i Turkiet och livrädd för att inte kunna förstå vad som hände. Smärtan gick över och jag hade tre veckor kvar av min solsemester... Vid landningen på Landvetter på dagen 3 veckor efter första smärtan återkom det och jag fick åka ambulans till Sahlgrenska. Äggledaren gick inte att rädda och det blev en akut op. Det hade kunnat gå riktigt illa...

• pandoraDiem

Min första graviditet slutade med utomkveds och bortopererad äggledare i v10. Tror inte den hade spruckit men läkaren sa att jag hade lite blod i buken så vet inte. När jag blev gravid igen ringde jag kvinnokliniken och fick ett vul v6+1. Graviditeten satt rätt och vi fick tom se ett hjärta som slog :) men du ska väl inte behöva betala för att gå till privat klinik och göra vul? Lycka till och grattis till graviditeten!

• lilsis

V 6+ står det i min journal att jag ska få.

Fick dock tid först 7+5 och då visste jag redan rätt säkert att det inte var nytt X, hade inte haft ont alls. Första togs ut runt 7+5 och då hade jag haft ont i en vecka.

• Crazy catlady

Jag va på ett tidigt vul idag just pga ett X i bagaget. Jag är i vecka 6 (5+5)
    Allt såg bra ut denna gång .. dock såg jag inte hjärtat men att allt satt där de skulle.. 

• Ztella

Jag blev gravid 4 månader efter mitt x.
    Glad i hågen åker jag på vul för att se att det sitter där det ska. Såg en hinnsäck men inget embryo. Fick komma tillbaka 1 gång i veckan och mäta hcg och nya vul. Hinnsäcken växte och sista besöket bestämde jag att jag ville ha cytotec med mig hem, va då i V.9 och fortfarande syntes ingenting.. Ofostrig graviditet sa läkaren. Skönt tänkte jag då är det ju inget x i alla fall.
    Åkte hem för att ta tabletterna och gjorde det på em, får värkar och kramper men inte ett spår av blod.. Ringer dagen efter och får en tid. Hinnsäcken är borta utan ett enda blodspår.. förbryllade läkare klia sig i huvudet..
    Efter lite överläggning olika läkare emellan så blir det op av äggledare då den ser en aning avvikande ut. När dom öppnar så ser dom att det är ett x och tar då bort den också.
    Fick i alla fall reda på att det kan uppkomma en sk "falsk hinnsäck" vid utomkveds..

För mina läkare tog det 4 veckor att fatta, tänker att har man haft ett x och senare bara ser en hinnsäck och tomt i så kan ni ha min historia i minnet..

Lycka till nu allihopa! Håller tummarna för att pyrena gror på rätt plats!

Svar på tråden Haft utomkvedshavandeskap - nu gravid igen- när UL?