• Johan43

Se liten blödning på ultraljud

Hej.
    Idag var jag och min sambo på ultraljud för första gången. Hon är i v8 +4dagar.

Fick se en liten böna och ett hjärta som slog snabbt. Så vi blev väldigt glada.
    Nu till min fråga.
    Läkaren hittade även en liten blödning vid moderkakan livmodertappen tror jag det var. Han sa att det antingen kan vara ett foster till som inte blivit något eller en blödning som gör att det finns risk för missfall men det är svårt att se exakt vad såhär tidigt. Så vi ska tillbaka om två veckor igen på nytt ul.
    Samtidigt som man blev väldigt glad idag så är man orolig också att det ska bli missfall.
    Någon som varit med om samma
    Vi har genomgått ivf. Detta är andra gången. Första gången fick hon missfall en vecka efter +test

• Svar på tråden Se liten blödning på ultraljud
  • Mallemamma

på ett embryo som man sett hjärtslagen är risken för missfall mycket mycket mindre än vad man säger risken är för missfall.

Så jag tycker ni ska glädjas åt att ni sett bebisen med hjärtslag och försöka att inte oroa er :)

Jag kan inget om ivf, men är chansen inte större för tvillingar då? (Nåt jag fått för mig kanske)

Isf tror jag på alternativet att det varit en tvilling som tillbakabildats.

Hoppas allt går vägen för er och att det ser bra ut på ul om två veckor :)

• Jag är bara jag

Jag blödde i v.7 och det var ingen fara alls. Bebben lever i högsta välmåga nu i v.35. Missfallsrisken är extremt liten efter att ha sett barnet på VUL.

• Jag är bara jag
    Mallemamma skrev 2016-10-25 12:30:12 följande:
    på ett embryo som man sett hjärtslagen är risken för missfall mycket mycket mindre än vad man säger risken är för missfall.
    Så jag tycker ni ska glädjas åt att ni sett bebisen med hjärtslag och försöka att inte oroa er :)

Jag kan inget om ivf, men är chansen inte större för tvillingar då? (Nåt jag fått för mig kanske)
    Isf tror jag på alternativet att det varit en tvilling som tillbakabildats.

Hoppas allt går vägen för er och att det ser bra ut på ul om två veckor :)
    Man sätter endast in 2 embryon vid mycket speciella omständigheter vid IVF i Sverige och även då är "risken"- jag kallar det chans jag!- att få tvillingar inte nämnvärt hög. 2 insatta= 5-10% chans till 2 barn. Vid ÄD med 2 blastocyster- som inte är tillåtet här vad jag vet- är chansen betydligt högre. Ca 25% chans till 2 barn.
  • Mallemamma
    Jag är bara jag skrev 2016-10-25 13:16:02 följande:

Man sätter endast in 2 embryon vid mycket speciella omständigheter vid IVF i Sverige och även då är "risken"- jag kallar det chans jag!- att få tvillingar inte nämnvärt hög. 2 insatta= 5-10% chans till 2 barn. Vid ÄD med 2 blastocyster- som inte är tillåtet här vad jag vet- är chansen betydligt högre. Ca 25% chans till 2 barn.

Ja jag skrev chans :) ser också det snarare som chans än risk.

Av alla födda barn är 1,3% tvillingar så chansen är lite högre (än "naturliga" graviditeter) om de satt in 2 ägg då.

Tycker mig ha läst om många tvillinggraviditeter efter ivf men är säkert bara ett sammanträffande då.

Oavsett hoppas jag det går vägen såklart
  • Jag är bara jag
    Mallemamma skrev 2016-10-25 13:28:09 följande:
    Ja jag skrev chans :) ser också det snarare som chans än risk.

Av alla födda barn är 1,3% tvillingar så chansen är lite högre (än "naturliga" graviditeter) om de satt in 2 ägg då.

Tycker mig ha läst om många tvillinggraviditeter efter ivf men är säkert bara ett sammanträffande då.

Oavsett hoppas jag det går vägen såklart smile1.gif
    Chansen är högre eftersom man sätter in 2 fina embryon. Enäggstvillingar är däremot extremt sällsynt vid IVF. Vid naturlig befruktning kan ett embryo vara halvdant och därför dör många på en gång och andelen födda tvillingar blir lite lägre. Chansen ett bli gravid vid IVF är ju alltid högre än spontant. Vid ÄD ännu mycket högre-55% vid 2 blastisar.

Det torde gå vägen för ts. Risken för missfall är nere på ca 3%. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Se liten blödning på ultraljud