Utstuderat elak femåring
Min dotter är fem år och går i förskolan. I gruppen finns en pojke som vi kan kalla Anton.
Anton är elak mot de andra barnen på ganska utstuderade sätt. Hans specialitet verkar vara att säga att han ska skada eller döda folk som det andra barnet tycker om, tex bästisen eller föräldrar. Han jagar de andra, säger elaka saker, uppenbart för att såra. Han leker
med två av barnen men de andra verkar undvika honom när det är fri lek. I uppstyrd verksamhet verkar det gå bättre.
En gång träffade jag Anton och hans mamma på stan. Anton berättade triumferande för mig hur han brukade skrämma flickor. Mamman log lite besvärat och sa något i stil med att han bara hittade på. Men allt han sa stämde med vad min dotter berättat. Mamman sa inte åt honom att han gjorde fel utan viftade bara bort det. Det var jag som frågade honom vad flickorna tyckte om att bli skrämda. Han svarade inte.
Han har sagt andra nedlåtande saker om flickor.
Redan som treåring sa Anton fula ord till mig när jag hämtade/lämnade. Jag sa åt honom att man inte får säga så.
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har sagt till min dotter att jag förstår varför hon inte tycker om honom och att hon inte måste leka med honom.
Kan man be rektorn att sätta mitt barn i en annan förskoleklass än honom? Hon är rädd för honom. Kan man kräva att han får en assistent?
Vi har pratat med personalen och de känner till problemet men kan så klart inte berätta för oss om några eventuella insatser.
Är det värt att göra en orosanmälan? Den här lille killen kommer ju att åka på storstryk när han blir äldre om han inte får hjälp. Såg nyligen "Ditt förutbestämda liv" och Anton stämmer så väl in i beskrivningarna av de barn man i studier har sett förblir våldsamma och kriminella livet ut.
Har någon några erfarenheter, tankar eller idéer? Jag vill tex gärna höra vad förskolepersonal har för åsikter. Jag är orolig både för honom och för min dotter.