• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Nej)

Det absolut enklaste du kan få kostar c:a 10.000 kr men då ingår vare sig kyrka eller gravsten. Det som ingår är enkel svepning, enklaste kistan, omhändertagning av kroppen, kistläggning, kremering och spridning i asklund. Priserna kanske skiljer mellan olika begravningsbyråer och städer men på ett ungefär.

Jag tycker du ska prata med kyrkan om de kan hjälpa er med ett bidrag till begravningen.

• Anonym (Nej)

Och förlåt, jag glömde att beklaga sorgen {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-24 08:43:39 följande:

Det absolut enklaste du kan få kostar c:a 10.000 kr men då ingår vare sig kyrka eller gravsten. Det som ingår är enkel svepning, enklaste kistan, omhändertagning av kroppen, kistläggning, kremering och spridning i asklund. Priserna kanske skiljer mellan olika begravningsbyråer och städer men på ett ungefär.

Jag tycker du ska prata med kyrkan om de kan hjälpa er med ett bidrag till begravningen.

Oj, vill ju verkligen begrava i kista bredvid vår bror.

Kan jag släppa detta helt, vad händer då?

Det du beskriver låter så ovärdigt så jag kan inte vara med.

Tack för ditt svar..
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 08:54:34 följande:
    Oj, vill ju verkligen begrava i kista bredvid vår bror.

Kan jag släppa detta helt, vad händer då?

Det du beskriver låter så ovärdigt så jag kan inte vara med.

Tack för ditt svar..
    Jag tycker du ska prata med Fonus först, de vet ju allt om sånt här och ni lär inte vara de första som inte har råd. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara ovärdigt att välja det billigaste alternativet? Den döde behandlas med samma respekt oavsett vad det kostar.
  • Kerubmamman

Beklagar förlusten. 

Kolla med kommunen vad de hjälper med. Här är det inget krav på kremering. Men en sten ingår inte. 
    Har er bror en gravsten? Finns det utrymme till mammas namn och data på den? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2

Finns det tillgångar i dödsboet som kan användas? T ex en bil, sparkonto, sommarstuga, bostadsrätt.

Finns inga pengar i dödsboet och närmsta anhöriga inte betalar står komunen för en enkel begravning. Fonus har koll så fråga där.

• Anonym (Roland)

Beklagar sorgen. Om det är billigare med kremering, kan ni kanske sätta urnan bredvid er bror?

• Anonym (Ts)
    Kerubmamman skrev 2016-10-24 09:02:35 följande:

Beklagar förlusten. 

Kolla med kommunen vad de hjälper med. Här är det inget krav på kremering. Men en sten ingår inte. 

Har er bror en gravsten? Finns det utrymme till mammas namn och data på den? 

Min moster hade också det förslaget. Kan man göra så alltså?

Borde jag prata med dottern först? Hon var bara 5 år när hennes pappa, min bror dog och var ej med på begravningen. Idag är hon vuxen gift 3 barns mamma.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-24 08:44:36 följande:

Och förlåt, jag glömde att beklaga sorgen 

Tack! :)
  • Ledilnaan

Nu vet jag inte hur gammal din mamma var, men hade hon ingen personförsäkring? Många personförsäkringar har ett begravningsbelopp. Värt att kolla upp

Svar på tråden Vad kostar en begravning?