• IkaMe

Söker en barnbok!

Hej! Jag har letat och letat efter en bok jag själv älskade som barn, men jag hittar den inte. Inte ens bibblan visste vilken bok jag pratade om... Så jag gör ett försök här bland er mammor, kanske den finns någon som känner igen den. Boken har ett stort sentimentalt värde för mig....
    Jag har tyvärr ingen titel (uppenbarligen..) men den handlar om olika perioder i Sverige, med början på stenåldern fram tills nu-tid. Jag tycker mig minnas att illustrationen är väldigt lik Familjen Hedenhös, med mycket detaljer på varje sida. Tänkte först att det kanske var samma författare, men hittar ej den bland Bertil Almqvists böcker. Boken är A4 storlek, liggandes.
    Jag minns vissa detaljer ur boken, kommer låta ur-fånigt, men kanske fångar det någons uppmärksamhet. Minns på en sida hur vi ser hyddor eller liknande, med massa människor i rörelse, ett barn säger "usch/blä inte blodpalt (?) igen!
    Texten var mycket i pratbubblor. Vi får se hur Sverige ligger under is, och hur det ser ut när isen smälter på någon sida...
    Glad Hoppas någon känner igen den! 

Kramar /Erika

• Svar på tråden Söker en barnbok!
  • Aniiee

Jag tror jag vet EXAKT vilken bok du menar. Isf har jag den här någonstans. Ska leta.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Fnollet

Vet inte varför bilderna blev upp och ner :S

Det är isf böcker av Sonja Hulth och Fibben Hald, läste dem själv när jag var liten :)

• Aniiee
    Fnollet skrev 2016-10-23 17:28:37 följande:
    Menar du kanske böckerna i denna serien?
    Det var dem (elller i alla fall den första) JAg tänkte på! Hittade den dock inte... =/
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Fnollet
    Aniiee skrev 2016-10-23 17:52:57 följande:

Det var dem (elller i alla fall den första) JAg tänkte på! Hittade den dock inte... =/

Det är en bokserie på 4 böcker, men jag tror att ts syftade på den första som du nämnde :) skrev fel innan. Böckerna är skrivna av Sonja Hulth, medans illustratörerna ändras i varje bok. Serien heter Barnens Svenska Historia 1-4.

Tror att detta var delen ts syftade till:

• IkaMe

Jaaaaa! Underbara människor! Hjärta Som jag letat Skrattande Tack så väldans mycket!!

• Fnollet
    IkaMe skrev 2016-10-24 11:24:22 följande:

Jaaaaa! Underbara människor!  Som jag letat  Tack så väldans mycket!!

Varsegod :) kul att hjälpa till :)
Svar på tråden Söker en barnbok!