• Ewald01

Gratis inneskor på skofia skolor?

Hej!

Antalet såkallade skofria skolor verkar öka. Har nyligen läst om en skola som delar ut inneskor till barnen. Vad jag har förstått får alla barn ett par inneskor gratis?

www.linkoping.se/forskola-och-utbildning/grundskola/kommunala-grundskolor/ostra-skolomradet/arenaskolan/nyheter-arenaskolan/skofri-skola/

Men om en skola har t.ex. 200 elever så kostar det väl kring 10 000 till 15 000 Kr att fixa inneskor till alla?

Hur brukar det vara p
    å skolorna runt om i landet? Får eleverna gratis prylar i skolan?

• Svar på tråden Gratis inneskor på skofia skolor?
  • Ewald01

Vad tycker ni om det? Så sett är exempelvis 15 000 Kr ingen stor kostnad för en skola. Men läser för första gången att sådant finns på en skola.

Tror Aniiee har n
    ågon gång berättat att sådant finns i Japan ... 

• Bibbidi

Här byggs det två skofria skolor just nu, men eleverna kommer inte få inneskor utan de kommer få ta av sig skorna i entrén och sedan kommer de få gå i skolan i strumpelästen ifall de inte har egna inneskor. 

Datorer är det ganska vanligt att de "får" när de börjar gymnasiet (får en bärbar under gymnasietiden och sedan får de välja ifall de vill köpa ut den eller inte när de tar studenten - eller om de hellre vill lämna tillbaka den). 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Annelie 76

Grundskolor brukar väl vara skofria? Så var det iaf förr och inte var det några problem alls med det. Men skolorna bör byggas med varma golv så man inte behöver inneskor istället.

• Dixie

I Malmö ska alla få en egen dator, sedan får de ju pennor, block etc gratis - gissningsvis sparar de säkert en massa städpengar på att ha skofritt!

• Ewald01
    Bibbidi skrev 2016-10-23 14:39:19 följande:

Här byggs det två skofria skolor just nu, men eleverna kommer inte få inneskor utan de kommer få ta av sig skorna i entrén och sedan kommer de få gå i skolan i strumpelästen ifall de inte har egna inneskor. 

Datorer är det ganska vanligt att de "får" när de börjar gymnasiet (får en bärbar under gymnasietiden och sedan får de välja ifall de vill köpa ut den eller inte när de tar studenten - eller om de hellre vill lämna tillbaka den). 

Ja, exakt. Man får i regel ta av sig skorna i entrén och sen får man gå i strumplästen i fall att man inte har egna inneskor. Så brukar det vanligtvis vara i skofria skolor.

När jag gick i skolan fanns det ett "IT-rum" med datorer som man kunde använda dles när man hade dator-relaterade ämnen eller om man fick skriva ett hemarbete p
    å datorn.
  • Ewald01
    Bibbidi skrev 2016-10-23 14:39:19 följande:

Ja, exakt. Man får i regel ta av sig skorna i entrén och sen får man gå i strumplästen i fall att man inte har egna inneskor. Så brukar det vanligtvis vara i skofria skolor.

När jag gick i skolan fanns det ett "IT-rum" med datorer som man kunde använda dles när man hade dator-relaterade ämnen eller om man fick skriva ett hemarbete p
    å datorn.
  • Ewald01
    Annelie 76 skrev 2016-10-23 14:44:36 följande:

Grundskolor brukar väl vara skofria? Så var det iaf förr och inte var det några problem alls med det. Men skolorna bör byggas med varma golv så man inte behöver inneskor istället.

Ja, precis. 

När jag gick i skolan fick vi ta av oss skorna upp till högstadiet.

Jag håller med! Skofria skolor bör byggas med värmegolv så att den som går i strumplästen inte fryser!

Grejen är dock den att golvvärme är ett trögt system. När t.ex. 20 elever och en lärare kommer in i ett klassrum s
    å har de en viss värmealstring (1500 W blir det). Ibland kan det bli för varmt då.

Man kan dock styra rumstemperaturen via ventilation ocks
    å. Att blåsa in luft som ligger under rumstemperaturen ger dessutom en mycket bättre omblandning av luften i klassrummet! När eleverna kommer in i klassrummet måste man ju öka ventilationen. Därför kan ett värmekoncept med golvvärme i skolor ändå fungerar bra!
  • Anonym (ii)
    Ewald01 skrev 2016-10-23 14:57:22 följande:

När jag gick i skolan fanns det ett "IT-rum" med datorer som man kunde använda dles när man hade dator-relaterade ämnen eller om man fick skriva ett hemarbete på datorn.
    vad har din kommentar om hur det var med datorer förr i skolan, med idag att göra? jag gissar du är i min ålder för det var likadant när jag gick i skolan.

Idag får dock i princip alla högstadielever och gymnasieelever en egen skoldator eller en platta. Eller "får", man får låna och vill man behålla den köper man loss den, som redan nämnts i tråden. 

att satsa på gratis skor tycker jag låter som en rätt dålig ide då alla barn är vana från dagis att man ska ha inneskor/tofflor/mockasiner så det är bara att låta barnen fortsätta med det i grundskolan om man vill drilla in dem i att inte ha skor inne
  • Ewald01
    Idag får dock i princip alla högstadielever och gymnasieelever en egen skoldator eller en platta. Eller "får", man får låna och vill man behålla den köper man loss den, som redan nämnts i tråden.

I Sverige får alla högstadieelever och gymnasieelever en egen skoldator .

I vissa andra europeiska länder får föräldrarna st
    å för kostnaden vilket leder till stora protester från föräldrar. Ämnet är ganska aktuellt ...

www.krone.at/oesterreich/laptop-kaufpflicht-fuer-schueler-sorgt-fuer-empoerung-millionen-an-kosten-story-531278
  • Anonym (Smurfmamma)

Klart man skall få inneskor gratis!

Inget skall kosta, samhället skall givetvis stå för allt.

Fri förskola dygnet runt bör vi också erbjudas.

Det skall väl inte kosta något att ha barn?

• Ewald01
    Anonym (ii) skrev 2016-10-23 15:09:15 följande:
    att satsa på gratis skor tycker jag låter som en rätt dålig ide då alla barn är vana från dagis att man ska ha inneskor/tofflor/mockasiner så det är bara att låta barnen fortsätta med det i grundskolan om man vill drilla in dem i att inte ha skor inne
    Att satsa på gratis inneskor är ingen dålig idé dock kanske inte absolut nödvändigt heller.

Sen erbjuder skolan kanske bara en viss typ inneskor som inte alla gillar osv. ...

... jag tycker att man bör ha r
    åd att köpa inneskor själv eller annars så får man gå i strumplästen. Golvet ska inte vara kallt så att man inte fryser när man springer i strumplästen. Men i BBR finns det ju en del rekommendationer kring golvtemperaturer i utrymmen som är avsedda för barn!
  • Ewald01
    Anonym (Smurfmamma) skrev 2016-10-23 15:59:02 följande:

Klart man skall få inneskor gratis!

Inget skall kosta, samhället skall givetvis stå för allt.

Fri förskola dygnet runt bör vi också erbjudas.

Det skall väl inte kosta något att ha barn?

Du är kraftigt emot det vad jag förstår .... 
  • Ärtene

Tangentbord till iPad finns att köpa på claes ohlsson eller liknande, ios är ett mycket mer nybörjar-vänligare operativsystem än vad windows är.

Allt ifrån installation till enkel navigering är enklare för icke kunniga att utföra på en iPad. Ladda ner appar är mycket smidigare, det krävs inget antivirus system eller uppdatering av drivrutiner utan iPaden sköter allt sådant automatiskt.

Microsoft word finns som en app i appstore om skolan skulle vilja arbeta med det. Eller Apples egna pages. Allt innehåll säkerhetskopierar regelbundet automatiskt och man kan välja att spara alla dokument i antingen iCloud Drive eller google drive.

Simpel programmering är mycket enklare på iPad, speciellt när Apple nyss släppte Swift Playgrounds, en perfekt app för barn att lära sig språket swift.

Svar på tråden Gratis inneskor på skofia skolor?