Olämpligt att skaffa hund
Vår hund gick bort nyligen på grund av ålderdom och svåra sjukdomar. Det var inte längesedan och det känns så otroligt tomt här hemma. Hela familjen sörjer och jag vet att en ny hund aldrig kan fylla tomrummet i hjärtat men ett hus på landet utan hund där en hund alltid har funnits känns mycket konstigt. Min man vill inte ha fler hundar, han tycker att sorgen är för stor för att det ska vara värt att gå igenom det med en hund till. De lever ju trots allt bara 10-15 år. Men han kanske ångrar sig.
Iaf, vår situation ser ut såhär att vi bor som sagt på landet och har vår familj som grannar, som tidigare hade vår hund om dagarna om vi bägge jobbade heldagar. Känns dock inte som att vi kan kräva detsamma av en valp/större hund som det troligen skulle röra sig om om vi köpte hund i nuläget. Så just nu kommer vi inte att köpa hund.
I mars/april väntar vi barn, kommer då vara hemma från någon månad innan barnet kommer och troligtvis tills barnet är ca 1,5 år. Kommer sedan inte jobba full tid.
Någon som har skaffat hund/hundvalp i samband med mammaledighet? Är det dödsdömt? Det känns som att det var så längesedan jag hade hand om en valp att jag nog förskönat hur krävande det är. Vad skulle ni ge för råd?