• DevilsDaughter

Olämpligt att skaffa hund

Vår hund gick bort nyligen på grund av ålderdom och svåra sjukdomar. Det var inte längesedan och det känns så otroligt tomt här hemma. Hela familjen sörjer och jag vet att en ny hund aldrig kan fylla tomrummet i hjärtat men ett hus på landet utan hund där en hund alltid har funnits känns mycket konstigt. Min man vill inte ha fler hundar, han tycker att sorgen är för stor för att det ska vara värt att gå igenom det med en hund till. De lever ju trots allt bara 10-15 år. Men han kanske ångrar sig.
    Iaf, vår situation ser ut såhär att vi bor som sagt på landet och har vår familj som grannar, som tidigare hade vår hund om dagarna om vi bägge jobbade heldagar. Känns dock inte som att vi kan kräva detsamma av en valp/större hund som det troligen skulle röra sig om om vi köpte hund i nuläget. Så just nu kommer vi inte att köpa hund.
    I mars/april väntar vi barn, kommer då vara hemma från någon månad innan barnet kommer och troligtvis tills barnet är ca 1,5 år. Kommer sedan inte jobba full tid.
    Någon som har skaffat hund/hundvalp i samband med mammaledighet? Är det dödsdömt? Det känns som att det var så längesedan jag hade hand om en valp att jag nog förskönat hur krävande det är. Vad skulle ni ge för råd?

• Svar på tråden Olämpligt att skaffa hund
  • Långbenopluto

En valp är lika krävande som ett litet barn. Så avvakta tills er baby har kommit och se om du känner lika då.

• zemer

Hade ni bott i lägenhet på tredje våningen utan hiss så hade jag sagt absolut nej.

Men i hus på landet och om ni har möjlighet att bara öppna dörren och släppa ut valpen för att kissa när det krisar så kan det visst funka.

• Poledra

Vi skaffade valp samtidigt som vi fick bebis. (Fick hem hunden tre veckor innan bebisen föddes.) Det är klart att det varit jobbigt ibland men det har fungerat jättebra för det mesta. Väldigt lyxigt att kunna vara hemma med hunden så länge också :)

• Dexter dot com

Har flera gånger ställt upp som avlastning åt nyblivna föräldrar som skaffat valp samtidigt som barn så visst kan det vara jobbigt fram för allt om barnet är jobbigt, inte sover osv men är du förbredd, verkligen vet hur jobbig en valp kan vara och har backup om det blir för jobbigt så klart det går :) Sen måste ju naturligtvis din man ta ett stort ansvaret för valpen alt barnet när han kommer hem så barn och valp får egentid.

• DevilsDaughter

Tack för alla svar! Ja, här går det absolut att ha en hund lös, finns ingen trafik el så. Men vi kommer nog som någon sa att vänta tills bebisen kommit för att se hurdan bebisen är. Våra andra barn har varit lätta som små, ätit och sovit bra, inget skrikande, men det är ju ingen garanti för hur detta barn kommer vara. 
    På ett sätt känner jag att det är för mycket med ett litet barn och en valp, när man har en bebis så vill man ju ge den all tid och kärlek och samma sak med valpen.
    Men å andra sidan så är man ju ledig så länge så det blir ju ett väldigt bra tillfälle att kunna vara hemma länge med valpen. Jag vet ju att om vi väl skulle skaffa en hund så är min man med helt och hållet och tar sitt ansvar, men valet om vi ska eller inte kommer tillslut falla på mig. 
    Ja ofta är det nog jobbigare än vad man tänker sig. Men jag har en ganska lång tid framför mig nu som jag kan fundera och läsa på massor och känna efter. 

• Gizmo

Visst är det praktiskt att kunna vara hemma med både hund och barn under en lång period. Men jag skulle nog vänta med hund tills barnet är lite äldre. Det är jobbigare än vad man tror att ha en hundvalp! 

• DevilsDaughter

Gizmo: Börjat tänka lite som du.. Att det är jobbigare än man tänker sig och det är onödigt att ta på sig mer än man hinner med. Men suget stiger och lättare om vartannat. Men det bästa är ju att avvakta tills man är säker. 

Svar på tråden Olämpligt att skaffa hund