• Anonym (Undrar)

Hur lång tid ta ett muntligt förberedande samtal?

Hej.

Någon som har erfarenhet om vårdnadstvister som skulle kunna svara på hur lång tid ta ett muntligt förberedande samtal tar? :)

Vad händer om pappan inte dyker upp?

• Svar på tråden Hur lång tid ta ett muntligt förberedande samtal?
  • Anonym (....)

De jag har varit på har tagit mellan 2 och 4 timmar. Men vissa tar hela dagar.

• Anonym (Undrar)

Ok. Tack för svar! :)

• Anonym (....)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-10-22 21:24:17 följande:

Ok. Tack för svar! :)

Lycka till! :)
  • Anonym (Undrar)

Tack! :)

• Anonym (Undrar)

Jag ska till familjerätten och lämna "min uppfattning om situationen" och så har socialtjänsten lämnat sin.

Kommer jag få berätta där i muntliga förhöret också eller utgår de från det jag sagt till Familjerätten?

Kommer jag få prata mycket? Jag har en advokat som jag känner förtroende för.

• Anonym (E)

Första gången tog ca tre timmar, andra gången 1,5timme och tredje gången 40min.
    Beror på hur situationen ser ut och hur mycket det finns att säga om den.
    Huvudförhandlingarna har varit längre och jobbigare.

• Anonym (E)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-10-22 21:36:27 följande:

Jag ska till familjerätten och lämna "min uppfattning om situationen" och så har socialtjänsten lämnat sin.

Kommer jag få berätta där i muntliga förhöret också eller utgår de från det jag sagt till Familjerätten?

Man brukar få berätta och sedan brukar motpartens ombud ställa frågor kring familjerättens utredning.
  • Anonym (E)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-10-22 21:36:27 följande:

Hur mycket man pratar beror helt på hur "utfrågad" man blir, själva pratet sköter advokaterna mest och man själv svarar när man blir tillfrågad. Jag har varit med om att jag har fått prata väldigt mycket men också motsatsen att jag mest har fått sitta där och lyssna. Det är riktigt jobbigt och är en helvetes lång process som aldrig har något slut.
  • Anonym (Undrar)

Tack E för svar! Hoppas att det går någorlunda "smidigt".

• Anonym (E)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-10-23 02:36:44 följande:

Tack E för svar! Hoppas att det går någorlunda "smidigt".

Ja, det får vi hoppas! Lycka till :)
    Du vet att om det är något som du känner dig osäker över så be ditt ombud förklara förloppet för dig. Man kan ju omöjligt veta hur det går till när man aldrig varit där.
    Min advokat förklarade väldigt detaljerat vartenda detalj innan första gången vi skulle ha en muntlig förberedelse och det kändes väldigt bra. Nu är jag så van efter alla vårdnadstvister så nu kör vi bara på varje gång.
Svar på tråden Hur lång tid ta ett muntligt förberedande samtal?