• noorah

Vem har gjort fel? Trafikolycka.

Igår körde en bekant till mig för att köpa en ny vinterbil. Han har med sig tre vänner då det blir två bilar på tillbakavägen och en ytterligare förare behövs (de andra två agerar sällskap).

När bilen är inköpt åker de i de två bilarna två och två.

Efter en stund kommer de ut på en 80-väg och kör givetvis i den hastigheten. Framför dem kör en bil som blinkar höger och svänger ut på en infartsfil av någon anledning vilket gör att den främre bilen börjar köra upp bredvid denna bil då de befinner sig i varsin fil och medan de ligger bredvid varandra svänger den bilen som tidigare svängt av mot höger in mot vänster, fortfarande blinkande åt höger. Detta resulterar att bilen som är bredvid lägger sig på bromsen för att väja en kollision och samtidigt som detta kör den bakomvarande bilen rakt in i den framför. Bilen som både skitit i att lämna företräde och följa väjningsplikt fick knte en skråma men de två andra bilarna är det tack och godnatt till.

Vems är felet egentligen? Någon som kan ge lite olika vinklar? Problemet är att den bilen som tokbromsade är min (helförsäkrad, tack och lov!).

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden Vem har gjort fel? Trafikolycka.
  • noorah

Kan tillägga att kvinnan som inte kunde bestämma sig för fil ansåg sig vara oskyldig..

• Haskel

Felet är bakomliggande bil, som inte håller tillräckligt avstånd.

• noorah

Det vet jag men fortfarande kan man ju inte svänga ut hur som helst utan att det medför en påverkan av trafiken. Jag tycker att det är oaktsamt att blinka höger för att samtidigt nästan plöja in någon mot vänster..

Det skulle aldrig hänt om kvinnan följt sin väjningsplikt. Delat ansvar känns mycket mer realistiskt än att man kan köra lite hur som och skita i vilket tecken man ger och sen komma undan med det..

• Tecum

Jag tror att den som byter körfält alltid anses som vållande. Det är den föraren som måste ha uppsikt över annan trafik.

• MiasMamma
    Haskel skrev 2016-10-22 12:55:32 följande:

Felet är bakomliggande bil, som inte håller tillräckligt avstånd.

Japp. 
  • noorah
    Tecum skrev 2016-10-22 13:04:25 följande:

Jag tror att den som byter körfält alltid anses som vållande. Det är den föraren som måste ha uppsikt över annan trafik.

Lite det som jag också kände. Svårt med sådana fall!
  • driver28

Borde bli delat ansvar för den som bröt väjningsplikten och den som körde på bakifrån helt oberoende av vilken bil som blev skadad eller inte. Den som byter fil utan att lämna företräde bryter också väjningsplikten. Så dubbelfel på henne om jag förstår händelseförloppet

• noorah
    driver28 skrev 2016-10-22 13:08:14 följande:

Borde bli delat ansvar för den som bröt väjningsplikten och den som körde på bakifrån helt oberoende av vilken bil som blev skadad eller inte. Den som byter fil utan att lämna företräde bryter också väjningsplikten. Så dubbelfel på henne om jag förstår händelseförloppet

Hon bröt mot väjningsplikt helt solklart.
  • noorah

Frågan är hur utredningen slutar när hon ändå säger att hon inte har gjort fel trots att fyra vuxna intygade hur hon framförde sitt fordon?

• Gaskarl

Dom inblandade tog väl den irrande bilens uppgifter också? Den bilen måste ju på ngt vis bli inblandad i olyckan..

Svar på tråden Vem har gjort fel? Trafikolycka.