• Anonym (Frågande)

Fråga till er i Hemtjänsten

Satt och diskuterade ämnet med en kollega men kom ingenvart så därför ställer jag frågan här på FL för och se om någon här vet...

Vi vet att en del kollegor har privat kontakt med brukare/kunder. En del ringer men också hälsar på. Vi undrar nu huruvida det är tillåtet eller inte. Finns ju ingen lag direkt på det men däremot kan man ju diskutera om det är lämpligt eller inte samt vad skulle kunna hända om chefen får reda på att en del utav personalen umgås eller har kontakt med kunder privat

Tack på förhand

Frågande

• Svar på tråden Fråga till er i Hemtjänsten
  • Anonym (!)

Vad skulle vara olämpligt med det ? Jag skötte min egen farmor då hon bodde i området jag jobbade då , ska jag få göra det för jag jobbar hos henne då ?

• Anonym (MariTV)

Jobbar på privat hemtjänst. Vi har väl inte nån uttalad regel att vi inte får ha kontakt utanför jobbet. Vad vi gör på fritiden är våran ensak så länge det inte påverkar jobbet har chefen sagt. Men helst vill de att vi inte har kontakt. Kan bli väldigt fel annars.

• Loannie

Jag tror inte att vi får det. En av mina kollegor fick bannor för att hon ringde en brukare när hon vart sjukskriven. Vet inte om det i sig kunde ha varit olämpligt.

• Anonym (!)
    Loannie skrev 2016-10-21 20:40:48 följande:

Jag tror inte att vi får det. En av mina kollegor fick bannor för att hon ringde en brukare när hon vart sjukskriven. Vet inte om det i sig kunde ha varit olämpligt.

Så om det är nån man känner får man inte jobba där eller helt enkelt låta bli att vara vän med den ?
    Vad skulle påverka negativt om man har kontakt med nån man jobbar hos på fritiden ?
  • Anonym (inte)
    Anonym (!) skrev 2016-10-21 20:59:06 följande:
    Så om det är nån man känner får man inte jobba där eller helt enkelt låta bli att vara vän med den ?
    Vad skulle påverka negativt om man har kontakt med nån man jobbar hos på fritiden ?
    Jäv är något som existerar, och det kan bli luddigt vad som är jobb och vad som är fritid. Det är inte bra för någon. Lika så kan de uppstå emotionella problem och dessutom avundsjuka och bråk, både hos personal och brukare, beroende på hur och var man jobbar.

Vi avråds starkt från annat än professionella band/kontakter till brukare, och att vara hos släktingar är direkt förbjudet på min arbetsplats. Inte ens om det är kris och panik. Om sådant kommer fram blir det omplacering. Jobbar man på en liten ort kan det vara svårt, men så är det här. 
  • Anonym (!)
    Anonym (inte) skrev 2016-10-21 21:12:10 följande:
    Jäv är något som existerar, och det kan bli luddigt vad som är jobb och vad som är fritid. Det är inte bra för någon. Lika så kan de uppstå emotionella problem och dessutom avundsjuka och bråk, både hos personal och brukare, beroende på hur och var man jobbar.

Vi avråds starkt från annat än professionella band/kontakter till brukare, och att vara hos släktingar är direkt förbjudet på min arbetsplats. Inte ens om det är kris och panik. Om sådant kommer fram blir det omplacering. Jobbar man på en liten ort kan det vara svårt, men så är det här. 
    Löjligt rent ut sagt
  • Anonym (Frågande)

JÄV, kan någon förklara det bättre? Är inte riktigt hundra på vad den innebär exakt.

Nu får jag olika synvinklar på hur man ser på kontakt med brukare utanför jobbet. Lite svårt att förstå vad som gäller.

Svar på tråden Fråga till er i Hemtjänsten