kesapesa skrev 2016-10-24 21:08:03 följande:
Har fått fyra alternativ på frågan, 75, 95, 111 och 122 om jag inte minns fel. Rätt ska vara 111 enligt facit. Men tyckte jag kunde få rätt på alla svar eftersom inga mått var givna. Så borde ju vara nån slags kuggfråga.
Men som sagt, frågan ger ekvationen
3a² = (2a + 5)²
Och inget annat.
Om jag räknar som jag tror att det ska göras så får jag först,
3a = 2a + 5 (tar roten ur på båda sidor)
Sen... osäker på o mdetta går, men -2a på båda sidor borde ge
1a = 5, dvs a = 5
Frågan handlar om omkretsen på en triangel, där vardera kateter är en viss del större än kateter a. Men om a = 5, så slutar omkretsen bara på 30... långt från något alternativ.
Få se. Katet 1 = a, katet 2 = 2a, hypotenusan = 2a + 5...
Dvs, O = a + 2a + 2a + 5
O = 5a + 5
Snurrar nog till det... jag vet inte...
okej så frågan är baserad på en rätvinklig triangel. Där vi har a^2+b^2=c^2 (c är hypotenusan) när du tar katet 2 i kvadrat, så glömmer du att kvadrera 2an. (2a)^2 är 4a^2, inte 2a^2. Så din ekvation bör se ut så här:
5a^2=(2a+5)^2
Sen nästa steg, du tar roten ur båda sidorna, men du glömmer ta roten ur 3 (som nu är 5 i min ekvation). Det du bör göra här är att utveckla högerledet:
5a^2=4a^2+20a+25
Sedan hade jag försökt få 0 på ena sidan och därefter använt PQ-formeln.
a^2-20a-25=0
a=10+roten ur 125
(du kan bortse från alternativ 2 då det är negativt och en längd kan inte vara negativ)
Jag antar att ni får använda miniräknare och det får lov att avrundas? Annars har jag tänkt fel, men det ser ut att kunna bli rätt så här med lite decimaler inblandade.