• Anonym (Mamman)

Sonen vill inte träffa sin pappa

Ska försöka skriva så bra som möjligt för att ni ska kunna hjälpa på bästa sätt

Jag har en son på 5,5år, som jag har ensam vårdnad för.

Under första levnadsåret så träffade pappan honom ca 10 gånger. 
    1-2 år fanns pappan inte där alls, inga samtal, inget umgänge.
    2-3år, började ses, jag fick vara med vid varje umgänge då sonen inte kände honom, vi sågs varje söndag ca 5 timmar
    3-4år vi började umgås lite oftare, jag lät dom vara själva en stund, umgänget funkade men ibland dök han inte upp
    4-5 år, Pappan flyttar till annan kommun. Pappans dotter flyttade närmare honom vilket gjorde att sonen ville vara där när systern var där. Vi började med varannan helg. Allt funkar fint så länge syster är där, annars är det kaos.Han vill inte dit, han vill enbart träffa sin syster.
    Idag: Vi bor ca 30 mil ifrån pappan, sonen vill inte ha någon kontakt, vill ej ses om inte syster är där.

Lite kort. vi flyttade i somras till ny kommun då jag och pojkvännen ville bli sambos. Pappan till sonen  tyckte att det var bra då han vet om hur min familj behandlat mig under väldigt lång tid, så han tyckte detta var det bästa för mig och sonen. 
    Vi kom fram till att ha umgänget var 3dje helg, vilket jag har hållt. Men sist så skulle pappan komma hit då sonen ville visa hur vi bodde och jag och pappan har en bra relation idag (vänner). Pappan kom inte, skylde på alla andra att han inte kunde komma m.m. 
    Sonen har som sagt alltid varit negativ till att åka till sin pappa om inte systern är där. Systern vill tyvärr inte till sin pappa. han visar inget intresse i sina 2 barn. 
    Han ringer dom aldrig, har gör inte så mycket med dom, dom har inte roligt där helt enkelt.
    Nu har vi kommit dit att sonen inte heller vill till sin pappa. när jag frågar varför säger han 
    pappa sitter bara med sin telefon
    kollar bara på tv
    är i källaren
    leker aldrig
    Vi gör inget hos pappa 

Samma sak säger syster. (har kontakt med mamman)

Jag ber er om råd, vad ska jag göra?
    Pappan ringer aldrig för att kolla hur något är, aldrig hur han mår, dagis, träning m.m. Det kan gå flera veckor innan vi pratar. Frågar jag sonen om han vill till sin pappa så säger han " om min syster är där". Och hon är inte där längre.

Ska man tvinga honom till sin pappa? han känner ju att han inte får uppmärksamheten, dom går inte ut och leker (pappan är rädd för sånt, folk kan ju se honom (hans ord)) Sonen sitter mest framför tvn eller får leka själv..

Samtidigt som jag vill att umgänget ska fungera så vill jag inte tvinga sonen till något han inte vill. 
    Det gånger han har varit där har han ringt varje fredag och gråtit och sagt att han vill hem igen, han vill inte vara kvar! 

Något som varit i samma sits och kan ge råd?

/ Förvirrad mamma 
  • Svar på tråden Sonen vill inte träffa sin pappa
  • Anonym (Mamman)

ingen?

• Anonym (Kille)

Jättetragiskt. Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet, men jag tror inte att rätten lyssnar så mycket på barn under typ 12 år.

Om pappan vill ha umgänget var tredje helg tror jag att det är svårt att minska det, med hänsyn till barnets önskan. Är pappan med på det, så är det naturligtvis inget problwm. Kan du inte försöka få pappan att göra saker med barnen? Djurpark, lekpark, badhus? Så kanske de får en mer positiv bild av sin far?

Lycka till! Jag är rädd att du kommer få en 7 8 kämpiga år innan barnet blir så stort att det själv får lite mer att säga till om.

• Anonym (Tvinga inte!)

Barn från 6 år som kan prata för sig och är säker på sin inställning kan få tala för sig angående umgänge.

Jag tycker att du ska ta detta på allvar och verkligen inte tvinga sonen till nått han inte vill.

• Söder73

Har pappan social fobi? Isåfall kan de väl hitta på något inomhus? Spela TV-spel tillsammans? Hyra en film? Du och pappan är ju vänner, kan du inte prata med honom om att han får skärpa sig om han ska kunna ha en fungerande relation till sitt barn.
    Om pappan inte ändrar sig och pojken inte vill så låt honom slippa tycker jag.

• Anonym (Mamman)

Pappan har inte råd att ha var tredje helg, just nu lägger han pengar på sin tjej, kryssningar och nöjen. Han kan inte riktigt prioritera att hans son ska komma först.

Tro mig, jag har försökt i 5 års tid att prata för att få honom att aktivera både sonen och systern men inget funkar. Jag orkar inte lägga ner tiden längre, för får inget tillbaka från honom ivilketfall...

• Anonym (Omg)

Du ska ju också bidra, kanske betala allt om du flyttade så att umgänge blev svårare. Se för 17 till att lösa det så han har sin pappa i sitt liv under uppväxten.

• Anonym (K)
    Anonym (Omg) skrev 2016-10-22 18:27:27 följande:

Du ska ju också bidra, kanske betala allt om du flyttade så att umgänge blev svårare. Se för 17 till att lösa det så han har sin pappa i sitt liv under uppväxten.

Betala för resa eller fixa de kanske TS kan göra men pappan måste ju fortfarande stå för tex. Mat och det dom gör

Och varför ska allt hänga på TS?

Om pappan inte engagerar sig så kan ju TS inte tvinga honom, han måste ju ta ansvar för sin egen relation med sonen
  • Anonym (Omg)
    Anonym (K) skrev 2016-10-22 19:04:17 följande:

Betala för resa eller fixa de kanske TS kan göra men pappan måste ju fortfarande stå för tex. Mat och det dom gör

Och varför ska allt hänga på TS?

Om pappan inte engagerar sig så kan ju TS inte tvinga honom, han måste ju ta ansvar för sin egen relation med sonen

Tänk lite längre. Grabben kommer att behöva sin pappa en dag. Det är ju Ts som klagar, inte pappan. Ts påstår att sonen har tråkigt. Är det farligt att ha tråkigt ett par dagar per månad? Var står det att pappan inte ger sonen mat? Man måste inte göra saker som kostar. Att gå till lekparken funkar bra och är gratis.
  • Anonym (K)
    Anonym (Omg) skrev 2016-10-22 19:21:26 följande:

Tänk lite längre. Grabben kommer att behöva sin pappa en dag. Det är ju Ts som klagar, inte pappan. Ts påstår att sonen har tråkigt. Är det farligt att ha tråkigt ett par dagar per månad? Var står det att pappan inte ger sonen mat? Man måste inte göra saker som kostar. Att gå till lekparken funkar bra och är gratis.

Inte hennes ansvar att tvinga/curla pappan att ha och behålla en relation till sonen, han måste också anstränga sig

Så sonen ska stirra in i väggen helt ensam där och bara finna sig i det..?

TS har skrivit att pappan inte har råd med var tredje helg nu då han spenderar pengar på annat, antar att han sagt att han inte har råd

Pappan vill ju inte heller gå till lekparken och leka med sonen..
  • Anonym (Omg)
    Anonym (K) skrev 2016-10-22 20:47:30 följande:

Inte hennes ansvar att tvinga/curla pappan att ha och behålla en relation till sonen, han måste också anstränga sig

Så sonen ska stirra in i väggen helt ensam där och bara finna sig i det..?

TS har skrivit att pappan inte har råd med var tredje helg nu då han spenderar pengar på annat, antar att han sagt att han inte har råd

Pappan vill ju inte heller gå till lekparken och leka med sonen..

Det är bådas ansvar och i det här fallet så har Ts valt att flytta långt från pappan. Barn behöver båda sina föräldrar även om de kanske har en mamma som mest sitter med mobilen i handen eller en pappa som helst ser TV. Barn far inte illa av att vara med sina vanliga tråkiga föräldrar. Han har rätt att även lägga pengar på sig så sluta med det där. Att det har blivit dyrare beror på TS flytt.
Svar på tråden Sonen vill inte träffa sin pappa