Utomkvedshavandeskap - frågor
Hej
Hej
Hej, beklagar ditt x, har själv varit med om det.
Jag fick superont i magen en måndag i slutet på juni, så illa så sambon ringde en ambulans, fick Max dos morfin på vägen in till sjukhuset. Väl där gjordes inga undersökningar överhuvudtaget då varenda läkare va upptagen och min smärta efter 5 timmar var borta. Det bestämdes alltså att jag får åka hem utan undersökning..
Dagen efter kommer smärtorna tillbaka och jag åker in igen med ambulans, denna gång va det så jag på riktigt trodde jag skulle dö. Hade ingen aning om att jag va gravid då jag hade haft mens 3 veckor tidigare.
På plats konstaterade man att jag hade ett x och att min högra äggledare brustit, blir opererad på kvällen.
Eftertiden för mig va hemsk med smärtor.. hade semester som tur va.
Jag hade ont i ca 3 veckor efter trots att läkaren menade att man är bra efter 3 dagar.
Mensen kom en vecka efter och va som vanligt.
Fick ägglossning på opererade sidan som vanligt efter mensen, fick en mens till som vanligt och sen ägglossning på den "friska" sidan och nu är jag gravid igen, precis plussat.
Haft upprepade missfall och har ett barn via ivf.
Hoppas du kryar på dig fort!!
Jag har själv inte drabbats av konstaterat X, bara ett misstänkt, men jag har opererat bort en äggledare pga Hydrosalpinx som var extremt plågsam. Jag tror att jag var tillbaks på jobbet ett par dagar efter op, men den var som sagt planerad och inte akut så det kanske är skillnad.
Jag vet att ett av de stora problemen med X är att embryot är så litet så att det är svårt att upptäcka innan det börjar göra skada, det kan vara förklaringen till att man inte såg något första gången du var inne.
Jag har hört att det kan ta några månader för kroppen att komma igen efter ett X, dvs att ägglossningen kan strula eller utebli helt en period.
Vad gäller äggledare så hade jag turen att träffa en fertilitetsexpert som berättade för mig att båda äggledarna kan fånga ägg från båda äggstockarna. Man har sett att även om allt fungerar så händer det att vä äl fångar ägg från hö äs och tvärtom, så att förlora en äggledare påverkar inte fertiliteten överhuvudtaget (så länge den andra fungerar förstås).
För min del har det faktiskt varit tvärtom. Före operationen hade jag varit gravid två ggr (1 mf, 1 misstänkt X) och det tog 9 försök båda gångerna. Efter operationen har jag blivit gravid 3 ggr på första försöket (2 barn, ett MA) utan att göra särskilda undersökningar eller så.
Däremot är okunskapen stor hos gynekologer i allmänhet. De två sista graviditeterna var via insemination och där sa de på kliniken att jag måste kolla vilken sida som släpper ägget, vilket alltså inte stämmer.
Jag fick höra att man har större risk att få ett X igen om man redan haft ett. Min nya graviditet satt också i äggledaren den här gången, så för en vecka sen fick jag operera bort den också.. Så den teorin stämde i alla fall på mig.