• EttLitetFrö

Lärare/fritidspedagog, rätt till graviditetspenning?

Är det någon här som jobbar eller jobbat inom skolvärlden som fått ta del av Graviditetspenning kallades tidigare havandeskapspenning?

• Svar på tråden Lärare/fritidspedagog, rätt till graviditetspenning?
  • aerial

Min kollega (fritidspedagog) gick gravidpenning då vi arbetade i en grupp med en del väldigt utåtagerande barn. Jag var också gravid då men orkade inte söka, skulle dessutom snart börja på en ny avdelning men hon skulle varit kvar.

• Erkki

Förskollärare brukar få utan större svårigheter.

Fritidspedagoger och grundskollärare nej då ska det vara ngt alldeles extra i klassrummet.

• yoshimi

Som lärare i grundskola/gymnasium är det nog svårt, även om man jobbar med utåtagerande barn för då skall i första hand rektor flytta dig till andra arbetsuppgifter enligt arbetsmiljölagen.

• Pedagog200701

Stressiga arbeten ska ju också kunna ge rätt till detta då där borde ju lärare räknas in...

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • yoshimi
    Pedagog200701 skrev 2016-10-26 21:16:01 följande:

Stressiga arbeten ska ju också kunna ge rätt till detta då där borde ju lärare räknas in...

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
    Gör det verkligen det?

Hittar inget om det på FKs sida?
  • ssa123

Tror det kan bli knivigt att få igenom.

Vad anser du själv är orsaken att du behöver det? Skriv ned det så noggrant som möjligt till fk och håll tummarna att du har en chef som också skriver ned vettiga orsaker.

Jag fick igenom en havandeskapspenning från mitt egentligen fysiskt ganska lätta jobb. Dock fick jag bara två veckor och skälet var då att jag helt enkelt inte kunde utföra mina arb.uppgifter då magen kom ivägen så jag inte nådde diverse saker

• EttLitetFrö

Intressant att läsa era erfarenheter. Jag tänkte testa och får se vad svaret blir. Mitt jobb förekommer utåtagerande barn, stress och att jag är aktiv/rörlig, men ska självklart kolla med rektor också.

• yoshimi

Om du läser på Arbetsmiljöverket sker anpassningar i tre steg, arbetsgivaren skall första försöka ta bort riskerna, i steg 2 se om du kan omplaceras och i steg 3 är det i så fall avstängning och då kan man ansöka om graviditetspenning.

Tycker absolut att du skall söka, men det är viktigt att man har i bakhuvudet att det är många steg som skall göras innan.

Lycka till!
    Uppdatera gärna vad du får för svar, arbetar själv med en utåtagerande elev, men hoppas att det går att lösa internt med anpassningar.

Svar på tråden Lärare/fritidspedagog, rätt till graviditetspenning?