Hjälp att tolka provsvaren på mina hormonnivårer.
Hejsan!Jag skulle verkligen uppskatta om någon orkade ta sig tid o försöka tolka mina provsvar... Jag beställde dessa privat, i ett s.k. fertilitetspaket. Då jag och min före detta pojkvän kämpade med ett syskon till våran son, men de tog sig aldrig. Jag har varit gravid 5 gånger , varav 2 missfall och 3 barn , dom två äldsta har en annan pappa. Alltid gravid på första försöket, alltid haft tydlig äl, mycket äl-flytningar o ömhet.
Efter min senaste graviditet aprill 2011, så har min kropp varit annorlunda, mensen är relativt regelbunden ca 28-32 dagar. Vid ägglossning-tidpunkten kan jag känna av att jag blir öm i nedre delen av magen, jag saknar dock de där trådiga flytningarna helt o hållet och vid de tillfällen jag försökt hitta min ägglossning med tester så har ja aldrig lyckat få något fullt utslag.
I och med att jag träffat en ny kille och vi funderar på barn så ville jag kolla upp min fertilitet.
Såhär blev provsvaren:
Alla "blodbristprover" som togs såg bra ut.
Enligt läkaren som analyserade proverna så finns de inget annat att anmärka på heller, men ja blir lite osäker då jag själv hittar uppgifter på att jag inte riktigt ligger helt inom vad som e "normalt"
Alla proverna togs på cykeldag 3!
THS Mitt värde 1.6
Referensvärde 0,4-4,0 mIE/L
P-Tyroxin
Mitt värde 14
Referensvärde 10-22 pmol/L
S-AMH
Mitt värde 7.0 (enligt läkaren som analyserade mina prover, ligger jag normalt till, men enligt uppgifterna nedan, ligger ha på ett för högt AMH)
Referns värde från fertilitetsguiden:
Mäts alltid på cykeldag 3
Ovarian Fertility Potential ng/mL
Optimal Fertility 4.0 - 6.8
Satisfactory Fertility 2.2 - 4.0
Low Fertility 0.3 - 2.2
Very Low / undetectable 0.0 - 0.3
High Level > 6.8
S-Follitropin (FSH)
Mitt värde 7.3 Enligt värdena nedan ligger jag bra till, men när man kollar på östradialvärdet (se längre ner) så bör de ligga under 80 på cykeldag 3. o mitt låg på 147. vilket kunde för att FSH-nivån inte blev helt tillförlitlig...
FSH-värde dag 3:
Under nio Normalt FSH-värde. God respons på ovariestimulering kan förväntas.
9 ? 11 Responsen är mellan normal och något reducerad (stor variation). Generellt är andelen levande födda något reducerad.
11- 15 Minskad äggreserv. Minskad respons på stimulering och embryokvalitet vid IVF kan förväntas. I allmänhet miskad andel levande födda.
15 ? 20 Tydligt reducerad respons på stimulering och vanligtvis ytterligare försämring av embryokvalitet kan förväntas. Låg andel levande födda. Antal antrala folliklar är en viktig parameter.
Över 20 Väldigt liten, eller ingen, respons på stimulering. ?No go?-nivåer bör fastställas individuellt för varje labbförsök och IVF-center.
S-Östradiol, total
147
Genom att testa östradiolnivån i blodet på dag 3 i menstruationscykeln, kan man sannolikt upptäcka några av de kvinnor med ett normalt FSH-värde på dag 3 som i själva verket har minskad äggkvalitet och äggkvantitet. Det man vill se på dag 3 är ett lågt FSH-värde i kombination med lågt östradiol. Om FSH-nivån är normal men östradiolen förhöjd, kommer östradiolvärdet i många fall att artificiellt "trycka ned? FSH-värdet till normalnivå.
Att ta hjälp av dag 3-östradiolnivåer vid utvärdering av kvantitet och kvalitet på äggen är relativt ny. Tydligt definierade värden för vad som är normalt saknas ännu. Man vill gärna se att östradiolvärdet på dag 3 ligger under 80. Vid gränsfall eller onormala resultat upprepas testerna i en annan cykel för att få ett rättvisande FSH. Det finns vissa belägg för att ett förhöjt dag 3-östradiolvärde är en indikation på försämrad äggreserv. Så kan det ibland vara, men ofta är problemet bara att den förhöjda östrogennivån döljer möjligheten att upptäcka låg reserv genom att det trycker ned FSH-värdet till normalnivåer.