Vår 5-åring äter inte sås
Vår 5-åring äter inte sås. Inga maträtter som är såsiga heller. Korvstroganoff är det enda undantaget. Är det vanligt i denna ålder? Trodde att det skulle ha gått över nu.
Vår 5-åring äter inte sås. Inga maträtter som är såsiga heller. Korvstroganoff är det enda undantaget. Är det vanligt i denna ålder? Trodde att det skulle ha gått över nu.
Jag har två barn, en snart sexåring och en nioåring. Nioåringen äter det mesta, men det är först det senaste halvåret som hon äter sås. Däremot har hon alltid ätit såsig mat (typ grytor och så). Sexåringen däremot (som alltid fått samma mat som oss och sin storasyster) vägrar äta alla mjölkprodukter (hon är inte allergisk) och alla former av potatis. Jag tänker att det är en fas som går över och trugar inte. Så småningom kommer nyfikenheten ta över. Vi erbjuder alltid, men tvingar inte.
Min 18-åring äter fortfarande inte sås. Ketchup är det närmaste vi kommer sås.
Mat som innehåller sås typ kalops, stroganoff osv går bra eftersom sås kan skrapas undan.
Min 11-åring äter inte sås, soppa eller grytor.
Jag åt aldrig sås som barn och äter inte sås eller kladdig mat nu som vuxen heller. Men jag har något som heter selektiv ätovilja.
Man klarar sig bra i livet utan att äta sås, grytor har jag lärt mig äta men har aldrig sås till någon mat.
Min 7åring äter det inte och har aldrig gjort. Lite opraktiskt i skolan när typ 85% av all de serverar är grytor eller liknande. Hon äter inte köttfärssås heller vilket de flesta brukar bjuda barn på när man hälsar på. Men hon äter allt annat och är glad ändå.
Jag jobbar på förskola och det är väldigt vanligt att barn i den åldern inte vill äta sås.
jag har en 15-åring som inte äter sås (jo köttfärssås :) )
men han tycker inte speciellt mycket om "geggig" mat
Jag är 26 nu och äter ytterst få såser. Och de få ja faktiskt äter har jag lärt mej nu de senaste åren. Man kan äta mat utan sås, det blir inte torrt som alla sås älskande tror :)
Vad är problemet?
Ett av våra barn vill inte ha ketchup, nån gillar inte gräddsås och den tredje vill inte ha stekt potatis..
Tack för alla svar :)
Han vill mest ha "ren" mat. Varje grej var för sig. Och inget sås då.
Ja problemet är väl som skrivits ovan att det på förskola/skola serveras väldigt mycket grytor osv vilket gör att han inte äter sig mätt. Hemma löser vi det såklart även om det är trist att han inte vill äta härliga grytor med oss.
Han är överlag rädd för all ny mat men det kanske löser sig av sig själv med tiden :)
Tack för alla svar :)
Han vill mest ha "ren" mat. Varje grej var för sig. Och inget sås då.
Ja problemet är väl som skrivits ovan att det på förskola/skola serveras väldigt mycket grytor osv vilket gör att han inte äter sig mätt. Hemma löser vi det såklart även om det är trist att han inte vill äta härliga grytor med oss.
Han är överlag rädd för all ny mat men det kanske löser sig av sig själv med tiden :)