• mariemehmed

Gran Canaria i dec med en 5 månaders baby. Vad behöver vi ha med/tänka på?

Ja. Som rubriken låter..????. Bomba med erfarenheter. Flyga? Barnvagn? Barnmat? Mjölkersättning? Bagage mm mm allt som är bra att veta. Väder mm. Vi ska till Palats Tourito. Nån som varit där?? Till hotell Paradiset Lago.

• Svar på tråden Gran Canaria i dec med en 5 månaders baby. Vad behöver vi ha med/tänka på?
  • Simone

Vi var på gran canaria när vår dotter var 5 månader. På Bvc rekommendera dom oss att ge henne en alvedon innan vi gick på planet eftersom barnet kan känna tryck i öronen. Vi gav henne även mat i samband med start/landning. Själva flygningen gick väldigt bra, hon sov större delen av resan, och när hon väl var vakna så fick hon leka med leksaker vi hade med och även gå runt lite i gången. Jag tyckte det var jätte svårt att veta vad man skulle packa så jag tog nog med lite för mycket... Men som sagt, kläder att byta med, bra uv dräkt (eller vad det heter) när ni solar, solhatt. Vi hade med ett helt paket blöjor och massa mat. Jag gav ersättning så hade både pulver att blanda med samt tetra pack. Vätskeersättning, alvedon, termometer. När det kommer till vagn så gjorde vi om vår till en sittvagn, den går att fälla ner så hon kunde ligga ordentligt och den blev lättare att ha med. Vi hade även babyskyddet med för att vi skulle åka taxi till och från flygplatsen. Tror jag fått med allt. Hoppas ni får en jättebra resa :)

• mariemehmed

Tack för ett så utförligt svar. ????

• mariemehmed

Vilken månad var ni där i??

• Simone
    mariemehmed skrev 2016-10-19 23:14:14 följande:

Vilken månad var ni där i??

Vi var där i februari det här året :)
  • fjanten

Jag skulle inte ge alvedon i förebyggande syfte! Alla bebisarna får inte ont i öronen. Man märker ganska snart om barnet påverkas negativt av tryckförändringen, och då kan man ge alvedon (det blir värsta ca 20-30minuter innan landning fram tills planet står på marken, så alvedon hinner värka innan om det är så att barnet får ont). Däremot kan man ge kokssaltlösning i näsan innan - det kan öppna upp bihålorna lite!

Annars är det väl inte allt för mycket att tänka på. Ingen solskyddsfaktor på en så liten utan UV-dräkt och skugga

• noorah

Vi var i Thailand med våran 3 månader gamla son. Tyckte att det gick utmärkt med flyget vilket annars varit min största oro. Mina tips är;

Låt bebisen amma/matas under start och landning (eller såga på napp om man använder det) då det tryckutjämnar.

Ha alltid med en extra flaska med vatten då små bebisar blir uttorkade snabbare än vi vuxna.

Låt bebisen vara i skugga så mycket som möjligt givetvis.

Vi tog med tetraersättning vid resa nummer två när sonen var 9 månader och det var inga problem att få med på flyget. Det kan finnas att köpa på plats men jag litar mer på det gamla vanliga hemifrån ;)

Paraplyvagn rekommenderar jag starkt att ta med då det blir väldigt varmt att ha bebis i sele hela dagarna, både för bebis och den som bär. (De flesta flygbolag låter en ta med vagn utan extra kostnad dessutom)

Finns säkert tusen saker som jag kunnat tillägga men detta är vad dom poppade upp just nu ;)

• ABC73

Kan vara bra att ge avsvällande nästdroppar ca 20-30 minuter innan start och landning.
    Ammar man är ju maten ordnad, annars ersättning.
    Det mesta finns ju där också, men just ersättning kan vara bra att ha med eftersom man inte vet om barnet gillar den lokala varianten.

• Linnéa Sjödin

Hej,

Det låter ju fantastiskt att åka till lite värme. Vi var i Florida när våran lilla var 6 månader. Som övriga nämner var det lätt att få med all mat på flyget, även flytande så som välling. Ta med roliga leksaker till flyget och ombyten. Glöm inte lite extra blöjor om det blir förseningar eller så på flyget. 

Väl på plats är ju en av de största utmaningarna att skydda barnet mot solen utan att det blir för varmt. Vi hade med UV-Kläder (finns många fina, PoP, Swimpy mfl) som han kunde ha när vi badade och en UV- filt som gick att fästa på både vagnen och på bärselen med tryckknappar så att han var i skugga när vi var ute och gick. Jag köpte filten på Underbarabarn mässan, den kommer från Kalani. 

Ett litet reseapotek med termometer, alvedon och vätskeersättning är bra. 

Hoppas ni får en härlig resa. 

Svar på tråden Gran Canaria i dec med en 5 månaders baby. Vad behöver vi ha med/tänka på?