Spottings/kontaktblödning
Hej! Här kommer lite bakgrund till att börja med. Jag är 27 år, normalviktig. Mina bekymmer började i tonåren (var oskuld) med mellanblödningar mellan min annars ganska regelbundna mens. Gjorde gynundersökning och tog hormonprover och fick utskrivet Diane för pcos. Fungerade bra ett par år och sedan återkom blödningarna trots p-piller samt kontaktblödningar vid samlag. Fick höra att det var hormonellt, allt annat såg bra ut. Provade olika p-piller men gick tillbaka till Diane. Jag slutade med Diane i november förra året med hopp om att bli gravid. Första cykeln var på 29 dagar och ingen mellanblödning kom. Cyklerna blev dock längre men stannade på ca 34-37 dagar, dock kom också mellanblödningarna och kontaktblödningarna tillbaka. Nytt cellprov togs liksom klamydia/gonorré samt ultraljud som inte visade typisk pco. Progesteronvärde som max varit på 20, fsh i underkant och lh i överkant vilket KK ansett som normalt. Fick utskrivet Provera för olaga blödningar och har nu tagit mina 3 kurer. Första kuren hände inget, jag hade spottings 7-10 dagar innan mens. Andra kuren kände jag av mycket med extremt ömma bröstvårtor och jag hade spottings i början av cykeln men slapp spottings innan mens. Kontaktblödningarna fortsatte som tidigare. Sista kuren har jag också fortsatt kontaktblödningar och väntar nu på sista proveramensen. Jag börjar vara less. Finns det någon som varit i samma sits? Jag hade stort hopp om bättring av provera men det verkar inte hjälpa. Inte nog med att det blöder både under/efter samlag, oftast också 7-10 dagar innan mens så har vi inte lyckats bli gravida. (Jag vet att man inte kan/sällan blir gravid under proverakur). Ni som varit i liknande sist, med normala cellprov, ingen klamydiainfektion och normala hormonvärden..vad har ni fått för hjälp? Vad har ni undersökt? Behöver få tips vad jag ska ta upp vid nästa gynbesök.
Kram på er.