• fideli fidelej

Insättning tidigare än bestämt

I tisdags var jag på äggplock. 11 ägg plockades ut varav 6 stycken var korrekt befruktade. I samråd med min läkare bestämde vi oss för att 5-dagars odla dessa tillblastocyster. Ngt jag aldrig gjort och därför tänkte att det kunde vara en god idé att testa. Men i eftermiddags hade min läkare skickat ett mail att hon ville tidigarelägga insättningen och frågade därför om jag kunde komma in imorgon eller på fredag istället. Tyvärr är kliniken stängd så jag har ingen möjlighet att fråga dem om varför. Ngn som vet?? Jag antar att ngt är fel och att de därför inte utvecklas som de ska???

• Svar på tråden Insättning tidigare än bestämt
  • Sthlmsthlm

Oftast vill kliniken ha säg fyra eller fler toppkvalitet för att ordna vidare till blastocyst. Om av dina sex så är det tre som är av bra kvalitet sätter man tillbaka på dag 2 eller 3.

OBS! Blastocyst är endast en urvalsmetod. Ett ägg blir inte bättre för att det sätts tillbaka dag 5. Det är bara för att välja det bästa. Du vill inte riskera att stå utan något ägg dag 5.

• FruHolmli
    Sthlmsthlm skrev 2016-10-19 19:00:35 följande:

Oftast vill kliniken ha säg fyra eller fler toppkvalitet för att ordna vidare till blastocyst. Om av dina sex så är det tre som är av bra kvalitet sätter man tillbaka på dag 2 eller 3.

OBS! Blastocyst är endast en urvalsmetod. Ett ägg blir inte bättre för att det sätts tillbaka dag 5. Det är bara för att välja det bästa. Du vill inte riskera att stå utan något ägg dag 5.

Nä, de blir inte bättre men man vet att de överlevt så länge.
    Så om man odlar vidare till dag 5 och hon står utan, så är risken nästan lika stor att sätta in något av det (dag 3) och de där med slutar utvecklas innan dag 5 fast det vet man ju då inte och man går o ruvar. Men ett resultat som är förödande. Varje gång.

Så jag vet inte. Jag skulle ta risken att köra till dag 5. Alla gånger.
  • Sthlmsthlm

Nja. Vore det sant skulle det aldrig göras insättningar på dag 2 och dag 3.
    Ett embryo har bättre chans att utvecklas i livmodern än i ett provrör. 

• FruHolmli
    Sthlmsthlm skrev 2016-10-21 15:22:03 följande:

Nja. Vore det sant skulle det aldrig göras insättningar på dag 2 och dag 3.
    Ett embryo har bättre chans att utvecklas i livmodern än i ett provrör. 

Vore sant?
    Det ÄR sant. Såklart du VET mer om en 5 dagars!?
    Och om det inte vore sant, varför sätts inte alla in dag 2-3, varför odlas de ens vidare!? :)

Jag håller med om att de trivs självklart bäst i en livmoder än i en odlingskål!
    Och en 5 dagars som blir bejbis hade blivit samma om den sattes in vid 2 eller 3!
  • AC0

Själv har jag fått insatt på dag 3 vid 2 tillfällen -  dag 5 vid 1 tillfälle - men det var på insättningen på dag 2 som det tog sig!

Svar på tråden Insättning tidigare än bestämt