• melodykmlind

Tips Föräldraledig

Hej på er alla!

Jag har mitt första barn på gång med bf i December (mys!) och har såklart kollat in en hel del med föräldrapenning, ledighet och det här. Allting ger mig brutal ångest... Men det löser sig i slutändan, det gör det alltid.

Det jag reagerar på är att det är så få som verkligen pratar om det, jag kan ju inte vara den enda som får ångest av att planera att va ledig med sitt barn?

Min sambo vill dela lika på dagarna, vilket jag också tycker är helt rätt självklart, men samtidigt blir det så mycket färre dagar för mig att gå hemma och man vill ju spara en del så man har lite "buffert" att kunna ta föräldraledigt även med ett lite äldre barn.

Min ambition är att kunna plocka ut så lite dagar som möjligt för att kunna få ekonomin att gå ihop (vi lever med delad ekonomi och planerar att göra det även efter bf, för just nu vet vi inte bättre haha och kommer såklart att "stötta varandra" under föräldraledigheten, dvs att den ena betalar mer av vissa saker/räkningar hur det nu blir). Jag har redan rensat upp bland samtliga räkningar och jag kan verkligen inte ha lägre summa på mina utgifter än vad jag har nu.

Nu till vad jag vill diskutera, hur känner och tänker ni med föräldradagar?
    Hur delar ni upp det?
    Hur mycket saker finns det att hitta på gratis och vad gör man under föräldraledigheten som är värt att tipsa om för att kunna ha en underbar vardag med en hel del mindre utgifter?

Helt enkelt, hur lever man under föräldraledigheten på en väldigt liten fritids-budget utan att bara sitta hemma och dra? 

Har ni några föräldraledighetstips både ang fritid och ekonomin i sig?

• Svar på tråden Tips Föräldraledig
  • Carambolan

Mitt tips är att fundera ett varv till på om ni verkligen ska ha delad ekonomi efter att barnet är fött. Det blir väldigt ojämlikt om man samidigt vill spara på dagarna, först till din nackdel och sedan till hans nackdel när han är hemma. För oss var det självklart att båda skulle ha det lika halvfattigt i två år istället för att turas om att vara helfattiga. Särskilt om ni är överens om att ni vill vara hemma och snåla med dagarna.

Så här gjorde vi med första barnet: Jag var hemma på heltid i åtta månader, därefter var han hemma heltid i åtta månader och sist var vi båda hemma halvtid i åtta månader. Kul att få vara helledig en period, men också väldigt kul för mig att vara hemma igen när vi hade en busig 1,5-åring man kunde hitta på saker med, inte bara med en spädis som bara ammade och sov hela dagarna. Under det första året tog vi 0 dagar (levde på den lön som jobbade) och under andra året tog vi fem dagar i veckan för att skydda SGI. Sen hade vi ändå massor av dagar kvar till somrar och jular.

• Holma

Jag var hemma 1 år min man 1 år sen jag 1 år igen så dottern började på fsk vid 3 år .
    Tog inga dagar första året o sen bara några dagar i veckan . Sgi brydde vi oss inte om sjönk då vi skulle klara oss ändå .

Var mycket på öppna fsk , babysim , träffade andra mammor hos varandra

• Anonym (Planering)

Vi sparade mkt pengar innan vi skaffade barn. Vi gjorde också alla stora inköp innan så som gård, hästar, bilar osv. Så när jag blev gravid så hade vi inga stora inköp som väntade och en buffert att leva för.

Vi gifte oss också innan. Dels för att ha kostnaden ur vägen, romantiken och juridiken.

Se an har vi varit lediga gemensamt och separat i omgångar :)

Svar på tråden Tips Föräldraledig