• Anonym (Diva)

Han kommer aldrig komma över henne..

Det är så att jag är tillsammans med en kille jag älskar på många sätt sen 1,5 år tillbaka. Jag vet att han älskar mig också men jag kommer aldrig bli samma som hans förra flickvän. Hans förra flickvän dog för 7 år sen på ett väldigt hemskt sätt. Han sörjer henne fortfarande och jag tror inte att han nånsin kommer komma över henne. Han pratar om henne minst en gång varje dag. Kan vara allt från hur hon var som person och tjafsen de hade emellanåt. I en del av hans lägenhet (vi bor inte ihop) har han en hörna med massor av foton på henne och värmeljus som brukar vara tända. Ibland brukar han gråta på kvällarna när vi ligger i sängen och ska sova. Jag brukar självklart fråga vad det är och hålla om honom. Han säger att det inte är nånting, men jag förstår att han gråter för att han tänker på henne. Det är förstås inte alltid såhär, men det har hänt ett par gånger.

I början när vi träffades trodde jag att han hade gått vidare på nåt sätt, för han pratade inte om henne och uppmärksammade henne inte på det sättet han sen började göra, när vi blev tillsammans. Han visar mig en del kärlek, det kan jag inte neka till. Han brukar hålla om mig så att jag känner mig riktigt varm. Han vill alltid mysa och vara nära, ha sex och kyssa mig, men det är nånting som inte stämmer.

Han är tillsammans med mig, men jag vet att en del av honom lever kvar hos henne och det kommer förmodligen att vara så för alltid. Jag blir bara så sårad av det, för jag vet att han aldrig kommer älska mig lika mycket som han älskar henne. Jag vet att han tänker på henne varje dag och jag känner mig mer som en "ersättare" än personen han vill dela sitt liv med.

Jag tycker synd om honom, för samtidigt förstår jag honom och jag vill inte ens veta hur det är att mista sin partner på ett sånt sätt som han gjorde. MEN, jag vet inte om jag klarar det här längre. Jag älskar honom så mycket och vill inget hellre än att vara med honom, men en annan sida av mig säger att jag borde gå.

Hjälp ):

• Svar på tråden Han kommer aldrig komma över henne..
  • Anonym (Diva)
    Scalaren skrev 2016-10-17 19:57:05 följande:

Sörjer han så mycket efter 7 år så bör han söka prof. hjälp.

Han har fått professionell hjälp, men han säger själv att det inte har hjälpt honom så mycket.
  • Långbenopluto
    Anonym (Diva) skrev 2016-10-17 20:01:33 följande:
    Han har fått professionell hjälp, men han säger själv att det inte har hjälpt honom så mycket.
    Då behöver han mer hjälp.
  • Anonym (usch)

Jättetrist att hon dog och att han förlorade henne. Men rent krasst är hon nu en exflickvän. Och du är hans flickvän. Och en hörna med tända ljus och bilder på exet? Näää, han får faktiskt välja: En livs levande tjej eller att leva i det förflutna, Bilderna kan han lägga undan i en ask någonstans!!!!

• LillaJag06

Det låter som att han inte sörjt klart alla och behöver förmodligen en hel del hjälp i sitt bearbetande.
    Du kommer alltid hamna i skymundan annars.
    Tyvärr.
    Någon skrev att han skulle lägga bilderna i en ask.
    Kom igen, killen verkar ha fastnat i sitt sorgearbete och då tror du att det hjälper med att lägga undan bilderna?
    Nä du.

Ts, han behöver hjälp. Vägrar han göra något PR saken kanske du bör fundera över att lämna honom. Du förtjänar all kärlek och inte att vara ett andra hands alternativ.

• Anonym (cccc)

Om du känner att det är nåt som inte stämmer, så lär det vara så också. Pratar om henne minst en gång per dag? Plus det där med värmeljusen o bilderna (låter som ett altare!), nä han får söka riktig hjälp för den egna psykiska ohälsan jag tror att han har (gråter om kvällarna). Inte riktigt normalt att gråta över den där spillda mjölken efter 7 år. 

Håll dig undan från honom ett tag o se om det har effekt, o kräv att han ska söka hjälp. Men själv hade jag nog lämnat, tyvärr.

• smulpaj01

7 år är väl ingenting när en närstående har gått bort?!
    Konstiga svar du fått ts.
    Däremot borde han inte visa det för just dig!
    Han behöver mer hjälp! Kanske föreläsningen "dumpa bagaget" av Anders Magnusson kan hjälpa honom? Den hjälpte mig i sorgearbetet så jag önskar jag gått på den tidigare. Man får en bok med uppgifter om hur man kan släppa det förflutna och gå vidare, leva i nuet. Lovar - det är en fantastisk föreläsning. Bästa jag gjort!

• Anonym (Va?)

Det har gått 7 år och han pratar om henne varje dag med dig och har bilder framme på henne?Han har verkligen inte sörjt och han skulle behöva prata med en psygolog .Jag skulle blivit sur och sagt ifrån.Det är ju tröttsamt för dig att lyssna på det där.Hade tagit paus från honom,då han får sörja klart.

• Plupp73

Det är svårt att konkurrera med någon som dött, just för att de blir idealiserade....och det är helt naturligt att du blir ledsen av att hon är så närvarande i er relation, du kan ju inte heller vinna loppet eftersom hon konkurrerar i hans minnesbilder vilka givetvis förvrängs en del.

Uppmana honom att söka hjälp, alternativt söker ni parterapi där båda tvingas uttrycka sig och där ni får konkret hjälp. Hon kommer alltid att finnas kvar som ett viktigt minne och en del av hans liv, men han måste få verktyg att hantera sin relation till henne.

Lycka till!

• Anonym (Va?)

TS,det handlar ju om ditt liv och inte din killes döda förra tjej.Just nu verkar ge problem till din killes stora sorg ,fast det har gått många år.Frågan är bara om han överhuvudtaget är redo för förhållande /om du kommer att orka lyssna på hans sorg.

• Anonym (Angie85)

Hej ts

Min stora kärlek dog för 2 1/2 år sedan. Jag känner igen hans agerande och förstår hur du känner också. Som flera tidigare skrivit kanske han inte är färdig och behöver hjälp?

Till min historia kan jag säga såhär: En del kommer alltid att tillhöra min fd och sons pappa. Men för det betyder inte att man kan älska någon annan person igen. Hon är en del av hans historia. Kan du ta upp och säga hur du känner? Jag tror inte han ersätter henne med dig. Men prata med honom. Många kramar til dig ??

Svar på tråden Han kommer aldrig komma över henne..