• FamMorrhår

Onda bröst... hjälp

Hej ni allvetande..

"Igår" påbörjade jag min sjukstuga- frös som tuuuusan.. feber- alvedon å allt vad de är... uppe med barnen... förkyldningsvärk i nacke... hur som. Minstingen är 5 månader och helammas.

Frös om brösten å igår sååklart å hade skjutton lager kläder.. och idag- fortsatt sjuk- har jag såå ont i brösten... aldrig haft mjölkstockning men varit påväg tror jag en gång då de likt nu gjorde förbannat ont i några dagar...

Vill helst inte ha bh för det trycker, dom är så ömmaaa.. inte klämt efter knölar för då gråter jag.. ammar som vanligt.... båda brösten men börja i ena.... är det pga febern?! Låter väl konstigt?! Men vad gör jag- ammar mer? Pumpa? Eller bara amma som vanligt å vänta ut??

• Svar på tråden Onda bröst... hjälp
  • Kristalii

Mina mjölkstockningar började oftast med frossa. Frös något otroligt. Det enda som hjälpte var lång supervarm dusch.

Några timmar senare gjorde det ont i brösten.

Amma som vanligt och vänta ut. Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag tog Alvedon eller Ipren eller nåt. Ring Amningsmottagningen eller Amningshjälpen om det inte går över snart.

• FamMorrhår

Men fy... ???? Vi ammar väl på å masserar då... ifall de är de som spökar.... duschat hetvatten hsr jag å gjort... vill inte ha mjölkstockning....

Tänkte mest om de onda i brösten kunde hänga ihop med förkyldning typ????

• Kristalii

Om förkylningen kom i princip samtidigt med det onda i brösten skulle jag tro att det inte är förkylning utan kroppens reaktion på mjölkstockningen.

www.babydjungeln.se/mjolkstockning-2/

"Mjölkstockning innebär att det står kvar för mycket mjölk i bröstet efter amningen. Mjölkgångar och mjölkkörtlar blir utspända. Delar av bröstet känns ömt, ibland hårt och rodnat.

Mjölken pressas så småningom ut i omkringliggande vävnader, vilket ger en lokal inflammation. Man får då feber, huvudvärk och ont i hela kroppen som vid influensa. Mjölkstockning kan inträffa när som helst under amningsperioden."

Sagogrynet är en bra källa!

sagogrynet.wordpress.com/2010/05/12/mjolkstockning/

Massera absolut inte brösten! Stryk försiktigt med en varm hand mot bröstvårtan.

sagogrynet.wordpress.com/2012/03/22/massera-inte-en-mastit/

• FamMorrhår
    Kristalii skrev 2016-10-18 12:25:07 följande:

Om förkylningen kom i princip samtidigt med det onda i brösten skulle jag tro att det inte är förkylning utan kroppens reaktion på mjölkstockningen.

www.babydjungeln.se/mjolkstockning-2/

"Mjölkstockning innebär att det står kvar för mycket mjölk i bröstet efter amningen. Mjölkgångar och mjölkkörtlar blir utspända. Delar av bröstet känns ömt, ibland hårt och rodnat.

Mjölken pressas så småningom ut i omkringliggande vävnader, vilket ger en lokal inflammation. Man får då feber, huvudvärk och ont i hela kroppen som vid influensa. Mjölkstockning kan inträffa när som helst under amningsperioden."

Sagogrynet är en bra källa!

sagogrynet.wordpress.com/2010/05/12/mjolkstockning/

Massera absolut inte brösten! Stryk försiktigt med en varm hand mot bröstvårtan.

sagogrynet.wordpress.com/2012/03/22/massera-inte-en-mastit/

Gulp.. men tack för bra info... vägrat googla för då är man ju ofta halvt död....

å rodnat är det på båda brösten, ett område på varje å ömmar... ???? Klurat på varför å frågat sambon om han å såg eller om jag inbilla mig... kanske baskemig är brösten som är orsaken till det hela i alla fall då... ???? Har strykit på de ömma röda ställena vid amning mot bröstvårtan- är det fel å tro...

"Jäkla tuttar!!!!"????
  • Kristalii

Så länge du stryker är det bra! Men inte trycka eller klämma.

Om de röda områdena blir större eller inte försvinner om ett par dagar måste du ta kontakt med Amningsmottagning eller BVC eller 1177.

Det finns tre mycket bra källor när det gäller amning:

amningshjalpen.se

sagogrynet.wordpress.com

babybaby.se

Där kan du läsa hur mycket som helst.

Dina gubbar på din smartphone blir frågetecken då Familjeliv inte kan "läsa/visa" dom.

• syntharen

Om du har rodnader på brösten, ont i brösten och dessutom feber och sjukdomskänsla kan du ha en bröstinfektion. Jag hade samma som dig för ca 10 dagar sedan, feber och influensaliknande känsla, dessutom hade jag jätteont i högerb röst. Jag vände mig till gynakuten där dom konstaterade att jag hade en infektion i höger bröst. Dom tog odling på bröstmjölken och jag fick antibiotika. Jag fick dessutom stanna kvar och få dropp.

Jag tycker du ska kontakta sjukvården för att kolla att det inte är en infektion. I värsta fall kan det bildas en böld i bröstet.

• syntharen

Om du har rodnader på brösten, ont i brösten och dessutom feber och sjukdomskänsla kan du ha en bröstinfektion. Jag hade samma som dig för ca 10 dagar sedan, feber och influensaliknande känsla, dessutom hade jag jätteont i högerb röst. Jag vände mig till gynakuten där dom konstaterade att jag hade en infektion i höger bröst. Dom tog odling på bröstmjölken och jag fick antibiotika. Jag fick dessutom stanna kvar och få dropp.

Jag tycker du ska kontakta sjukvården för att kolla att det inte är en infektion. I värsta fall kan det bildas en böld i bröstet.

• FamMorrhår

Huga... tror jag klarade mig lindrigt.. rodnaderna försvann efter några dagar tack å lov å de onda lika så... ammat massor... vet inte vad som orsakade de hela dock så vet inte vad jag ska "undvika"....

Tack snälla för svaren!!! Hade liksom intne en tanke på att de var brösten som var orsaken- trodde de var nån sidogrej...

• FamMorrhår

Huga... tror jag klarade mig lindrigt.. rodnaderna försvann efter några dagar tack å lov å de onda lika så... ammat massor... vet inte vad som orsakade de hela dock så vet inte vad jag ska "undvika"....

Tack snälla för svaren!!! Hade liksom intne en tanke på att de var brösten som var orsaken- trodde de var nån sidogrej...

Svar på tråden Onda bröst... hjälp