-
Hej,Någon som varit i samma situation? Jag är svensk medborgare och min nyblivna make sedan 3 månader tillbaka är Australisk medborgare.Vi bestämde oss för att prova att bosätta oss i Australien i några månader och om det inte fungerar så skulle vi prova Sverige. Jag funderar på att skilja mig och flytta tillbaka till Sverige själv, men har nu fått reda på att jag är gravid v 6, har han rätt att kräva vårdnaden av mitt ofödda barn och kräva att jag stannar kvar i Australien?
-
Svar på tråden Gift utomlands, gravid och vill skiljas
-
Har du kollat hur det ser ut i Australien? Han borde väl kunna ha någon rättvist till sitt barn kan man tycka men alla länder har ju sina lagar.
-
Jag kan inte de lagar i Australien men det verkar inte rimligt att han kan få hela vårdnaden, men halva vårdnaden låter rimligt.
-
Så du vill beröva ditt barn en pappa?
-
Det går väl inte att ha halva vårdnaden av ett barn, om han bor i Australien och jag i Sverige?
-
Du måste kontakta en jurist för att få reda på vad som gäller.
Du säger du har australienskt medborgarskap, har du även svenskt medborgarskap?
Vad vill han?
Att austriensiskt lag skulle göra honom helt rättslös i saken kan jag inte tro. -
Sorry... ser att du skrev att du är svensk medborgare. Reglerna kring vilket lands lagar som ska gälla är komplexa i såna här situationer. Finns det något hopp om att ni kan komma överens utan processande?
-
Han kan kräva halva vårdnaden, men rättsystemet hade nog sett att det inte funkat i praktiken sålänge han inte flyttat till Sverige. Men, han kan inte hindra dig från att flytta. Det kan han dock när barnet är fött men inte sålänge du är gravid. Som tur ÄR. Flytta du :) men gör det snabbt. Är du kvar och råkar föda för tidigt så har han plötsligt "rätt" att kunna tvinga dig stanna.
-
Nej han kan aldrig tvinga ts att stanna men han kan neka henne att ta med barnet efter att det är fött.Teeerrqw skrev 2016-10-17 16:45:41 följande:
Han kan kräva halva vårdnaden, men rättsystemet hade nog sett att det inte funkat i praktiken sålänge han inte flyttat till Sverige. Men, han kan inte hindra dig från att flytta. Det kan han dock när barnet är fött men inte sålänge du är gravid. Som tur ÄR. Flytta du :) men gör det snabbt. Är du kvar och råkar föda för tidigt så har han plötsligt "rätt" att kunna tvinga dig stanna.
-
Bor du i Australien gälller australiska lagar, I Sverige gäller svenska lagar.
Om lagarna i Australien vet jag inget. Men Australien acceperar svenska äktenskap/skillsmässor och visa versa.
Bor du i Sverige när barnet födds/Flyttar du hem med barnet gäller svenska regler för underhåll/umgänge etc. Det senare gäller om du fått vårdnaden om barnet. Om det inte är "något fel på dig" finner jag det osanorlikt att han ensam kan få vårdnaden "med atomatic". Givetvis kan han öppna rättsprosess om att ensam få vårdnaden så gör inget förhastat så du kan bli anklagad för att du fört bort barnet.
Enklas för dig är nog att flytta hem till Sverige innan barnet är fött så det hela kan avgöras i svensk domstol/Familjerätt. -
Skiljas efter 3 månader, varfor? Och efer 3 månader anser du att det "inte funkar' i Australien??DrChocolate skrev 2016-10-17 14:35:12 följande:Hej,Någon som varit i samma situation? Jag är svensk medborgare och min nyblivna make sedan 3 månader tillbaka är Australisk medborgare.Vi bestämde oss för att prova att bosätta oss i Australien i några månader och om det inte fungerar så skulle vi prova Sverige. Jag funderar på att skilja mig och flytta tillbaka till Sverige själv, men har nu fått reda på att jag är gravid v 6, har han rätt att kräva vårdnaden av mitt ofödda barn och kräva att jag stannar kvar i Australien?
Kan han tanka sig bo i Sverige? -
inte bra
-
Svår situation.
-
Vågar inte säga vad som händer om du flyttar medan du är gravid men det är nog din enda chans. En bekants syster var gift med barn i Australien. Mannen började misshandla henne och hon ville inget hellre än att flytta hem. Men kan inte för barnen får inte flytta med henne. Ta reda på vad som gäller så fort som möjligt.
-
Som någon skrev är det bättre att du flyttar tillbaka och föder barnet här om du känner det inte fungerar med pappan. Regler för svenska mammor och pappor och barnets medborgarskap ser annorlunda ut. När en Svensk mamma får barn utomlands blir barnet per automatik också svensk medborgare men det kommer bli australiensk också och är ni där då kommer deras regler först. Jag skulle nog flytta hit och få barn om jag tvivlar på relation och livet i Australien. Själv är jag invandrare och fick mina barn med svensk man i Sverige. Men vi är tillsammans och jag tänkte alltid att jag skulle vilja bo kvar här om vi skulle råka på skilsmässa.. då jag trivs på mitt jobb, har vänner osv osv osv. Lycka till
-
Flytta till Sverige fort som attan och ha egen vårdnad. Eller ännu bättre, gör abort.