• Linn1985

Mitt barn upplever att alla är elaka mot honom

Mitt barn började 1an I år och allt har fungerat jättebra fram till ett par veckor sen, så han inte längre ville gå till fritids.
    Han börjar saga att han inte mår bra osv och att han inte trivs på fritids.
    Har försökt att prata med honom om detta om det är något speciellt som har hänt eller varför han nu känner såhär, men han sager att det är folk där som är elaka.
    Även hans fröken I klassen upplever honom som låg och inte riktigt glad.
    Hemma är det också mycket bråk från hans sida och sager man ifrån är man elak, retas eller är hemsk. Han sager också att det inte längre är någon mening för honom att leva och att han kan sticka en kniv I hjärtat på sig själv.
    Ska en 7 åring säga sådana saker?
    Det är inget speciellt som har hänt på hemmaplan men känner ju att det är något som hänt så att han helt plötsligt har vänt såhär.

Någon som har tips eller liknande erfarenheter? Är det bara "lilla tonåren" som ska igenom?

• Svar på tråden Mitt barn upplever att alla är elaka mot honom
  • Anonym (Tvillingmamma)

Jag tycker det låter som att någon är elak mot honom.
    Det är inte ovanligt, det är snarare regel än undantag nuförtiden i skolorna att barn far illa och mobbas. Det börjar ofta redan i ettan.
    Det hander att det börjar redan i förskoleklass men där är det ändå mer personal per barn så de har mer koll.
    Jag skulle absolut ta detta på stort allvar och prata med läraren.
    Jag skulle också ta ledigt en dag och vara med i skolan och på fritids.
    Mobbing bör tas på stort allvar.
    Min son mobbades i ettan och tvåan och han hade ångest och svårt att sova i flera år efteråt.

• Fru Ve

Du måste gå till botten med vad det är som händer. Min son visade sig vara mobbad i åk 1 och han reagerade också genom mycket ledsenhet och nedstämdhet. Det tog rätt lång tid innan han berättade exakt vad som hänt. Din son säger ju dessutom att andra är elaka. Du får försöka lirka med honom och få honom att berätta vad det är. Jag pratade i alla fall med skolan och även med rektorn, och de tog tag i situationen. Visade sig att nästan alla killar i min sons klass stötte ut honom och även mobbades fysiskt. Vi kom tillrätta med det hela och mobbningen upphörde. Men jätteviktigt att man tar det på stort allvar och får det att upphöra innan det pågår för länge, för det har väldigt negativ effekt på barns självkänsla!!

• Linn1985

Jag har så klart haft kontakt med både lärare och fritidspersonal och varit på möte med dessa, de säger att han är väldigt omtyckt och har mycket vänner, vilket jag också har förstått det som. Har också varit med i skolan men då märkte jag ingenting konstigt. Jag har pratat med honom mycket om att det är viktigt att man berättar om någon inte är schysst osv. Hans kompis hade sagt hemma till sina föräldrar att det var en annan i klassen under som börjat som va elak mot min son och tog upp detta med han oxh det verkar stämma, nu har fritids extra koll och idag kändes det bättre sa han. Imorgon ska jag vara med även på fritids och se hur det fungerar där.

• Anonym (Ge dig inte!)

Ta det på allvar (vilket du verkar göra!), fortsätt tjata på skolan så de verkligen jobbar med att komma till rätta med det här. Och bekräfta din pojkes känslor så mycket du bara kan.

Sen hade jag nog kontaktat bup för rådgivning direkt.

Svar på tråden Mitt barn upplever att alla är elaka mot honom